„Bezpieczny Przejazd” w październiku – intensyfikacja działań edukacyjnych dla dzieci

Projekt „Październik miesiącem edukacji”, realizowany w ramach kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd”, to jeszcze więcej spotkań z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz dostarczanie informacji na temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Ambasadorzy Bezpieczeństwa – koordynatorzy kampanii w całej Polsce oraz funkcjonariusze SOK, podczas prelekcji organizowanych w szkołach i przedszkolach, przekażą wiedzę i materiały edukacyjne, aby zapobiegać zdarzeniom na torach.

Sala z uczestnikami prelekcji i prowadzącymi.

Co roku październik jest dla Ambasadorek i Ambasadorów Bezpieczeństwa z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. miesiącem przeznaczonym na dodatkowe spotkania edukacyjne z dziećmi i młodzieżą. Podczas organizowanych prelekcji kolejarze przypominają jak poprawnie przechodzić przez przejścia na torach i przejeżdżać przez przejazdy. Uczniowie – młodzi uczestnicy zajęć – poznają najważniejsze znaki oraz nabywają wiedzę o tym, czego nie wolno robić w pobliżu torów. Multimedialne materiały przygotowane w ramach kampanii są atrakcyjną formą przekazu. Jest to nauka poprzez zabawę, dlatego też spotkania urozmaicają filmy, gry, zabawy i konkursy. Dodatkowo dzieciom udostępniane są materiały edukacyjne, gry interaktywne, ciekawostki i aplikacje mobilne, dzięki którym także z rodzicami mogą pogłębiać wiedzę z zakresu bezpieczeństwa.

Uczniowie dowiadują się także o tym, jak powiadamiać o niebezpiecznych sytuacjach wykorzystując informacje z żółtych naklejek PLK, umieszczonych na przejazdach. Przekazane dzieciom ulotki, to dodatkowa wiedza dla rodziców nt. zachowania na przejazdach kolejowo-drogowych.

W 2021 r. w ramach akcji „Październik miesiącem edukacji” odbyło się 949 prelekcji, z których skorzystało blisko 30 tys. dzieci (w całym 2021: 1 389 prelekcji, ponad 43,5 tys. wyedukowanych dzieci). Od początku 2022 r. przeprowadzono już 609 prelekcji edukacyjnych, na których wyedukowano ponad 23 tys. dzieci.

Nauczyciele mogą zgłaszać chęć zorganizowania zajęć w placówkach edukacyjnych poprzez formularz kontaktowy, wybierając „zgłoszenie zapotrzebowania na prelekcje”.

Mobilna Ambasada Bezpieczeństwa

W ramach kampanii społecznej zaprojektowana została wielofunkcyjna aplikacja „Bezpieczny Przejazd”. Dzięki niej można błyskawicznie zgłosić uwagę o ewentualnym zdarzeniu, usterce na skrzyżowaniu drogi i toru. Aplikacja pozwala także na rozszerzenie wiedzy o zasadach bezpieczeństwa i wykorzystaniu Żółtej Naklejki. Jest dostępna na systemy Android oraz iOS. Do pobrania przez stronę www.bezpieczny-przejazd.pl/edukacja/aplikacje-mobilne

Kolejarze przypominają o żółtych naklejkach PLK, które ratują życie. 

Naklejki umieszczone na przejazdach kolejowo-drogowych mają trzy ważne numery. To indywidualny numer przejazdu, który precyzyjnie określa jego położenie, numer alarmowy 112, który należy wybrać, gdy zagrożone jest życie i zdrowie oraz numer do służb technicznych PLK, na który można zgłaszać nieprawidłowości i awarie na przejazdach, które nie zagrażają bezpośrednio życiu.