Brązowy Spinacz dla PLK i agencji Partner of Promotion. To nagroda za pierwszy wypadek, który uratował ludzkie życie!

Ceniona nagroda trafiła w ręce przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz agencji Partner of Promotion. Jury prestiżowego polskiego konkursu branżowego w dziedzinie Public Relations zdecydowało się uhonorować projekt Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, wręczając twórcom kampanii społecznej nagrodę Brązowy Spinacz w kategorii Motoryzacja i Transport.

 

Zdjęcie nagrody "Brązowego spinacza".

W trakcie uroczystej gali „Złote Spinacze”, organizowanej przez Związek Firm Public Relations, wręczono prestiżowe nagrody za najbardziej kreatywne i efektywne działania komunikacyjne zrealizowane w 2019 roku. Oceniający zgłoszenia eksperci z dziedziny komunikacji za wyróżniający się projekt w kategorii Motoryzacja i Transport uznali kampanię związaną z symulacją zderzenia lokomotywy z samochodem osobowym. Spektakularne wydarzenie, będące ważnym elementem kolejnej odsłony organizowanej przez PLK od 2005 roku kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, odbyło się w czerwcu tego roku w Warszawie. Na żywo śledziło je blisko 200 gości z mediów, branży transportowej i ze służb ratunkowych. Specjaliści PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., zajmujący się bezpieczeństwem w ruchu kolejowym, pokazali możliwe sposoby zachowania w przypadku utknięcia samochodem na przejeździe kolejowo-drogowym. Skorzystanie z Żółtej Naklejki PLK pozwoliło kierowcy wstrzymać ruch pociągów, zaś wyłamanie rogatki dało możliwość uniknięcia potencjalnie tragicznego wypadku w ostatniej chwili.

Symulacja zderzenia była znakomitą okazją do zapoznania opinii publicznej z wdrożoną na 14 tysiącach przejazdów kolejowo-drogowych w całej Polsce Żółtą Naklejką PLK. W wyniku tego projektu na skrzyżowaniach torów z drogami publicznymi pojawiły się żółte naklejki z indywidualnym numerem identyfikacyjnym oraz numerami alarmowymi. Utworzono także specjalne łącze, umożliwiające błyskawiczną reakcję służb w sytuacji awaryjnej. W wyniku symulacji zderzenia znacznie wzrosła świadomość społeczna dotycząca problematyki bezpieczeństwa na przejazdach. W czerwcu i lipcu 2019 odnotowano ogromny wzrost liczby zgłoszeń z numeru 112 z wykorzystaniem Żółtej Naklejki PLK. Dzięki 1025 zgłoszeniom, 56 razy polecono maszyniście ostrożną jazdę, a w 32 przypadkach wstrzymano ruch pociągów, by nie doszło do tragedii. Dlatego właśnie pomysłodawcy projektu nazwali symulację zderzenia lokomotywy z samochodem „pierwszym wypadkiem, który uratował ludzkie życie”.

Skala organizacyjnej trudności przedsięwzięcia, niezwykle wysoka frekwencja oraz silny społeczny wydźwięk sprawiły, że jurorzy docenili projekt zrealizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z agencją PR Partner of Promotion, nagradzając go Brązowym Spinaczem.