Dla bezpieczeństwa na przejazdach – w Ełku warsztaty kolejarzy z instruktorami nauki jazdy
Warsztaty eksperckie to jedno z działań kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd”, których celem jest eliminowanie niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych. Na spotkaniach kolejowi eksperci przedstawiają zasady bezpieczeństwa na przejazdach. Przypominają o wykorzystywaniu informacji z Żółtej Naklejki PLK – dodatkowego oznaczenia przejazdów. Każdy uczestnik warsztatów otrzymuje materiały dydaktyczne, pomocne w szkoleniu przyszłych kierowców.
– Ostatnie zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych pokazują, że ignorowanie sygnałów zabraniających wjazdu na przejazd, w tym omijanie rogatek, to nieznajomość przepisów i ignorowanie bezpieczeństwa. Wiedza i zaangażowanie instruktorów szkół nauki jazdy istotnie mogą wpływać na poprawę zachowania kierowców na przejazdach. Warsztaty dla instruktorów nauki jazdy, to wsparcie dla tych, którzy uczą przyszłych kierowców odpowiedzialnych zachowań. Chcemy, aby każdy – kto uzyskuje prawo jazdy – miał wszechstronną wiedzę o bezpiecznym zachowaniu na przejazdach kolejowo-drogowych – mówił Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego jest 519 przejazdów kolejowo-drogowych i bezpiecznych przejść dla pieszych na poziomie szyn. To ok. 5% wszystkich przejazdów w kraju. Każdy z tych obiektów jest zabezpieczony zgodnie z obowiązującymi przepisami i przy właściwym zachowaniu kierowców oraz pieszych gwarantuje bezpieczne przekraczanie torów.
99% zdarzeń na przejazdach powstaje w wyniku nieostrożnego zachowania kierowców. Ignorowanie znaku stop, czerwonych świateł, wjeżdżanie pod opadające rogatki i omijanie slalomem zamkniętych półrogatek, to najczęstsze przyczyny tragedii.
W pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 r. na przejazdach i przejściach w poziomie szyn doszło do 123 wypadków i kolizji, w których zginęło 29 osób, a 14 zostało ciężko rannych.
Głos rozsądku Ambasadorów Bezpieczeństwa
Pośpiech, nieuwaga i brawura zbyt często skłaniają do nierozważnych zachowań. „Posłuchaj głosu rozsądku, nie ryzykuj, przekraczając tory kolejowe!” – to przesłanie może ocalić zdrowie i życie dziesiątek osób. Głos rozsądku Ambasadorek i Ambasadorów Bezpieczeństwa, przypominający o właściwym zachowaniu, wpływa na nasze decyzje.
Ambasadorki i Ambasadorzy Bezpieczeństwa uczą rodziny, znajomych, uczniów zasad bezpieczeństwa na torach i zachęcają do rozważnego zachowania na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych. Ambasadorką lub Ambasadorem Bezpieczeństwa może zostać każdy. Wystarczy znać zasady bezpiecznego zachowania na terenach kolejowych oraz promować ich stosowanie wśród swoich bliskich.
#ŻółtaNaklejkaPLK, czyli liczymy sekundy ratujące życie
Od 2018 roku każdy przejazd w Polsce, zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jest dodatkowo oznakowany. Od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek znajdują się żółte naklejki posiadające trzy istotne informacje: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego składający się z dziewięciu cyfr, numer telefonu alarmowego 112 i numery awaryjne.
Kiedy skorzystać z Żółtych Naklejek PLK? Jeśli samochód zostanie unieruchomiony między rogatkami w wyniku usterki pojazdu, kiedy już doszło do wypadku i musimy ratować czyjeś życie lub kiedy widzimy na torach przeszkodę, powinniśmy zadzwonić pod numer alarmowy 112. Numer awaryjny wybieramy, jeśli zauważymy usterkę techniczną, np. wyłamaną rogatkę, uszkodzone oznakowanie lub sygnalizator świetlny. Zgłaszając zagrożenie, podajemy indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, umieszczony na żółtej naklejce, co pozwoli na precyzyjną identyfikację lokalizacji i znacznie ułatwi służbom kolejne działania.
W sytuacji zagrożenia skorzystanie z Żółtej Naklejki PLK pozwala uniknąć najgorszego scenariusza i uratować życie. Tylko w 2021 roku w 160 przypadkach, dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu, wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc, a w 458 sytuacjach – ograniczono prędkość jazdy pociągów, żeby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i korzystającym z przejazdów.
Fot. Tomasz Jaszkowski