Jak działa przejazd kolejowo-drogowy kategorii A?

Przejazdy kolejowo-drogowe są miejscem, gdzie trzeba zachować szczególną uwagę, gdyż krzyżują się tu dwa systemy transportu: kolejowy i drogowy. Ich odpowiednie funkcjonowanie oraz bezpieczeństwo użytkowników dróg, jak i pasażerów pociągów, zależy od właściwego zrozumienia zasady działania oraz przestrzegania przepisów o ruchu drogowym. Dlatego poniżej przyjrzymy się dokładniej jak działają przejazdy kolejowo-drogowe kategorii A.

Obrazek przedstawiający modelowy przejazd kat. A

Za otwarcie i zamknięcie przejazdu kategorii A odpowiada upoważniony pracownik kolei, posiadający uprawnienia do kierowania ruchem. Jeśli przejazd jest wyposażony w rogatki, to zawsze zamykają one całą szerokość jezdni – obydwa pasy ruchu. Ich zadaniem jest fizyczne zabezpieczenie przejazdu przed ruchem pojazdów drogowych w momencie zbliżania się pociągu. Rogatki są opuszczane na czas przejazdu taboru szynowego, uniemożliwiając tym samym dostęp do torów kolejowych. Pracownik obsługujący przejazd musi zamknąć go nie później niż na 2 minuty przed przejazdem pociągu. W sytuacji kiedy na przejazdach kategorii A nie ma dróżnika, wówczas rogatki sterowane są zdalnie przez pracownika kolei z miejsca oddalonego nawet o kilkadziesiąt kilometrów od przejazdu. Wówczas pracownik obsługujący urządzenia na tym przejeździe ma podgląd na bieżącą sytuację dzięki obrazowi z kamer. Jest to istotny element zapobiegający wypadkom i kolizjom na przejazdach. Do kategorii A zaliczamy także przejazdy bez rogatek jeśli są oznakowane znakiem A 30 – Inne niebezpieczeństwo, pod którym znajduje się tabliczka T-10. W tym przypadku uprawniony pracownik kolei wstrzymuje ruch pojazdów na czas przejazdu taboru kolejowego.

Poza rogatkami przejazdy kategorii A są wyposażone w system sygnalizacji świetlnej oraz dźwiękowej. Światła na przejazdach tego typu działają zgodnie z zapisem rozporządzenia o sygnałach i znakach drogowych i zabraniają wjazdu za sygnalizator. Wyjątkiem od powyższej reguły stanowią sytuacje, w których to pracownik kolei kieruje ruchem ręcznie.

Podsumowując, przejazdy kolejowo-drogowe kategorii A zapewniają maksymalne bezpieczeństwo użytkowników dróg oraz pasażerów pociągów.

Jeżeli jednak znaleźliśmy się w niebezpiecznej sytuacji, jak na przykład unieruchomione auto pomiędzy rogatkami, to należy jak najszybciej opuścić pojazd, zabierając ze sobą współpasażerów i skorzystać z żółtej naklejki, która znajduje się od wewnętrznej strony krzyża św. Andrzeja lub na napędzie rogatki. Szczegółowe działanie opisuje poniższa grafika.