Jak działa przejazd kolejowo-drogowy kategorii B?
Przejazd kolejowo-drogowy kategorii B jest wyposażony w półrogatki, które mogą zamykać tylko „nasz” pas ruchu lub całą szerokość jezdni. Zamykanie i otwieranie drogi dla pojazdów i pieszych odbywa się w pełni automatycznie.
Pociąg zbliżając się do przejazdu mija czujnik, który uruchamia cykl zamykania ruchu kołowego i pieszego. Najpierw włączają się sygnalizatory świetlne (naprzemiennie migające czerwone światło) i dźwiękowe, które zabraniają wjazdu na przejazd. Następnie, po 8 lub 13 sekundach, zamykają się rogatki. Po minimum 10 sekundach od zamknięcia przez rogatki drogi, na przejeździe może pojawić się pociąg. Po minięciu przejazdu pociąg najeżdża na czujnik zjazdowy, po czym rogatki otwierają się, a sygnalizacja świetlna nadal jest włączona. Wjazd na przejazd jest możliwy tylko i wyłącznie po wygaśnięciu sygnalizatora przejazdowego! Wynika to z faktu, że w tym samym momencie pociąg jadący z drugiej strony, najeżdża na czujnik wjazdowy, uruchamiając ponownie cykl zamknięcia przejazdu. Pod żadnym pozorem nie można wjechać na przejazd dopóki sygnalizacja świetlna jest włączona, nawet jeśli rogatki są otwarte!
Znając już zasadę działania przejazdu kategorii B wiemy, że np. rogatki nie są zamknięte zbyt długo, ponieważ dróżnik zapomniał je otworzyć. Wynika to z faktu, że np. nadjeżdża kolejny pociąg, który uruchomił już kolejny cykl zamykania przejazdu. Wszystko to zaprojektowane jest dla naszego bezpieczeństwa.
Dlatego też jeśli znajdziemy się sytuacji, gdy nasz samochód utknie między rogatkami to należy natychmiast je wyłamać i opuścić przejazd. Próba powiadomienia dróżnika w celu podniesienia rogatek nic nie da.
Jeżeli natomiast nasz samochód zostanie unieruchomiony na przejeździe to należy jak najszybciej opuścić pojazd, zabierając ze sobą współpasażerów i skorzystać z żółtej naklejki. Szczegółowe działanie opisuje poniższa grafika.