Jak zachować się na przejeździe z rogatkami?

Rogatki i sygnalizacja świetlna zwiększają bezpieczeństwo, ale nie zwalniają z myślenia. Sprawdź najważniejsze zasady, które pozwolą Ci uniknąć ryzykownych sytuacji i wrócić bezpiecznie do domu.

Pociąg w ruchu na przejeździe z zamkniętymi rogatkami

Migający sygnalizator, rogatki w dół = absolutny zakaz wjazdu

Migający sygnalizator i opuszczona lub opuszczająca się rogatka to jasny sygnał: nadjeżdża pociąg.  Pamiętaj, że skład potrzebuje nawet 1300 metrów, aby się zatrzymać. Próba przejechania przejazdu „na szybko” to zawsze śmiertelne ryzyko.

Światła i sygnał dźwiękowy ostrzegają, nie ozdabiają

Migające czerwone światło, któremu na niektórych przejazdach towarzyszy sygnał dźwiękowy uruchamiają się z wyprzedzeniem. To czas, aby zatrzymać się i poczekać. Jeśli sygnał działa, a rogatki jeszcze są w górze – nie wjeżdżaj. Gdy przejedzie pociąg, poczekaj aż zgaśnie sygnalizator. Nie wjeżdżaj na przejazd nawet gdy rogatki są w górze, ale miga światło na sygnalizatorze.  Za chwilę mogą opaść, bo po sąsiednim torze nadjeżdża kolejny pociąg.

Cierpliwość ratuje życie

Pociąg przejeżdża przez przejazd w kilkadziesiąt sekund. Rogatki podnoszą się chwilę po przejechaniu składu. To naprawdę krótsze niż skutki ryzykownego manewru.

Co zrobić w sytuacji awaryjnej?

Jeśli znajdziesz się między rogatkami – nie panikuj. Są one tak skonstruowane, by w razie zagrożenia życia można je było wyłamać. Zrób to i jak najszybciej opuść przejazd. Skorzystaj z żółtej naklejki PLK umieszczonej na obudowie napędu rogatki od strony torów. Znajdziesz na niej numer alarmowy i identyfikator przejazdu, który ułatwia wezwanie pomocy.

Zapamiętaj!

Rogatki, światła i sygnały nie mają Cię zatrzymywać dla zasady. Mają chronić Twoje życie i zdrowie pasażerów pociągu. Zatrzymaj się, poczekaj i jedź bezpiecznie dalej.