Kolejarze poprowadzili w Koninie warsztaty dla instruktorów nauki jazdy
W ramach kampanii Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, organizowane są specjalistyczne seminaria dla osób kształcących i egzaminujących przyszłych kierowców. W ciągu ostatnich trzech lat, szkolenia odbyły się w ponad 30 miastach, a dodatkowe materiały dydaktyczne trafiły do ponad 3 tysięcy szkół jazdy. Konin jest szóstym, po Zamościu, Koszalinie, Kaliszu, Suwałkach i Legnicy gospodarzem tegorocznej edycji warsztatów. Do końca roku odbędą się jeszcze cztery spotkania edukacyjne: w Wałbrzychu, Tarnowie, Przemyślu i Ciechanowie. Podczas każdego z nich dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. szczegółowo omawia zasady bezpieczeństwa na przejazdach z perspektywy kolejarza, bazując na doświadczeniu i analizach wielu zdarzeń. Przypomina też o ogromnym znaczeniu Żółtej Naklejki, czyli nowego narzędzia wprowadzonego przez PLK i podnoszącego poziom bezpieczeństwa na torach. – Zmniejszenie liczby wypadków na przejazdach kolejowych to suma starań i zaangażowania wszystkich stron: zarówno PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., jak i osób przygotowujących kierowców do prawidłowego uczestnictwa w ruchu drogowym. Budowa nowych, bezkolizyjnych przejazdów nad i pod torami czy modernizacja starej infrastruktury nie wystarczą, jeżeli wspólnie nie zadbamy o edukację wszystkich kierujących pojazdami. Dlatego warsztaty PLK dla instruktorów w ramach kampanii Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” zwiększają bezpieczeństwo przyszłych kierowców – mówi Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Co roku w Polsce na przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach w poziomie szyn dochodzi do około 200 wypadków i kolizji, w wyniku których ginie kilkadziesiąt osób. Ponad 100 traci życie przechodząc przez tory w niedozwolonych miejscach. Tragiczne wypadki mają miejsce pomimo systematycznego wprowadzania nowych technologii zwiększających bezpieczeństwo. – Nawet najlepsze zabezpieczenia oraz zmodernizowane przejazdy będą niewystarczające, jeśli kierowcy nie włączą myślenia. Nadal potrzebna jest szeroko zakrojona akcja edukacyjna, zmiana mentalności samych kierujących oraz zrozumienie, że skrzyżowanie drogi publicznej z kolejową wymaga od nas wyjątkowej uwagi i ostrożności – dodaje Włodzimierz Kiełczyński.
Na terenie województwa wielkopolskiego są 1364 przejazdy i bezpieczne przejścia dla pieszych w poziomie szyn. To ok.12% wszystkich przejazdów w kraju. Każdy z tych obiektów jest zabezpieczony zgodnie z obowiązującymi przepisami i przy właściwym zachowaniu kierowców oraz pieszych, gwarantuje bezpieczeństwo podczas przekraczania torów. W 2018 roku na przejazdach i przejściach kolejowych w wielkopolskim doszło do 28 wypadków i kolizji, w wyniku których zginęły 5 osób, 3 zostały ciężko ranne. To 13,7% wszystkich zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce.
#ŻółtaNaklejkaPLK – czyli najważniejsze dane o przejeździe kolejowo-drogowym
W połowie ubiegłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadziły nowe narzędzie podnoszące poziom bezpieczeństwa na kolei. Na 14 tysiącach przejazdów umieszczono specjalne żółte naklejki ułatwiające kierowcom identyfikację przejazdu, przy którym się znajdują. Na każdej z nich są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112 oraz numery „awaryjne”. W przypadku zagrożenia życia na terenie kolejowym, po połączeniu z numerem 112 kierowca podaje 9-cyfrowy numer skrzyżowania z żółtej naklejki. Operator numeru 112 powiadamia – za pomocą specjalnie stworzonego łącza – służby PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., które w przypadku zagrożenia mogą wydać polecenie wstrzymania ruchu pociągów na danej linii.