Posłuchaj głosu rozsądku, stosuj się do znaków przed przejazdem!

Tory kolejowe przecinają polskie drogi w ponad 11,5 tys. miejsc. W 2020 r. najwięcej wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych – bo aż 62% – odnotowano na przejazdach kategorii D, czyli wyposażonych w odpowiednie znaki drogowe, na których to od decyzji kierowcy lub pieszego zależy bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i kolejowego. Na jakie elementy zwrócić uwagę, żeby bezpiecznie przeprawiać się przez przejazdy tego typu?

Przejazd kolejowo drogowy ze znakiem Stop i krzyżem św. Andrzeja.

W ostatnich latach liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii D jest wyższa niż na przejazdach pozostałych kategorii. Wynika to z tego, że ilościowo przeważają nad innymi – stanowią ponad 55% wszystkich skrzyżowań torów kolejowych z drogami. Jest też inny powód – przeciętny kierowca częściej ignoruje znaki drogowe niż zamknięte rogatki czy włączoną sygnalizację świetlną.

Nie ignoruj znaków drogowych

Wyróżniamy cztery kategorie przejazdów kolejowo-drogowych – w tym typu D, które są zabezpieczone znakami drogowymi. Przed przejazdem tego typu, na prawym poboczu drogi ustawiony jest krzyż św. Andrzeja. To ten znak wskazuje miejsce zatrzymania się przed przejazdem, żeby upewnić się, czy można bezpiecznie przekroczyć tory kolejowe.

Jeżeli, ze względu na uwarunkowania lokalne, na dojeździe do przejazdu nie jest zapewniony trójkąt widoczności z odległości 20 m, to przed przejazdem kategorii D znajduje się również znak STOP. Wskazuje, że nie ma pełnych warunków widoczności i nakazuje bezwzględne zatrzymanie pojazdu niezależnie od tego, czy zbliża się pociąg, czy też nie. Dopiero po upewnieniu się, że przejazd kolejowo-drogowy jest wolny, można rozpocząć jazdę. Uzupełnieniem pionowego znaku STOP jest znak poziomy na jezdni: P-12, czyli linia bezwzględnego zatrzymania pojazdu.

Jak rozpoznać przejazdy kategorii D? Kiedy zbliżamy się do torów kolejowych, to znaki drogowe informują, jakiego rodzaju przeprawa nas czeka. Znak A-10 oznacza przejazd kolejowo-drogowy bez zapór, czyli m.in. typu D. Na przejeździe tej kategorii nie ma rogatek, półrogatek oraz sygnalizacji świetlnej.

Gdzie się człowiek spieszy…

Pośpiech, ignorancja, brawura to najczęstsi sprawcy wypadków na terenach kolejowych. Niezależnie od tego, czy spieszysz się do pracy, czy może musisz odebrać dziecko ze szkoły, zawsze przed wjazdem na przejazd kolejowo-drogowy upewnij się, czy możesz bezpiecznie go przekroczyć – pociąg może nadjechać w każdej chwili, nie ryzykuj zdrowiem i życiem swoim i swoich bliskich.

Dodatkowo widoczność na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii D mogą utrudniać warunki atmosferyczne, np. mgła czy deszcz. Nie dajmy się jednak zwieść i również wtedy, kiedy jest słoneczna pogoda zachowajmy czujność i skupienie podczas przekraczania torów kolejowych. Jak wskazują statystyki Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, do wypadków drogowych, w tym wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, najczęściej dochodzi przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, kiedy kierowcy czują większy komfort jazdy i rozwijają większe prędkości 1.

#ŻółtaNaklejkaPLK w sytuacji kryzysowej

Każdy przejazd kolejowo-drogowy zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest dodatkowo oznakowany. Na przejazdach typu D Żółte Naklejki PLK znajdują się od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja i posiadają trzy istotne informacje: indywidualny numer przejazdu kolejowo-drogowego składający się z 9 cyfr, numer alarmowy 112 i numer awaryjny.

 

Jeśli doszło do wypadku i musimy ratować czyjeś życie, kiedy nasz samochód utknie na torach w wyniku awarii lub kiedy widzimy na torach przeszkodę, powinniśmy zadzwonić pod numer alarmowy 112. Numer awaryjny wybieramy natomiast wtedy, kiedy zauważymy usterkę techniczną, np. wyłamaną rogatkę, uszkodzone oznakowanie lub sygnalizator świetlny. Zgłaszając zagrożenie, podajemy indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego umieszczony na Żółtej Naklejce, co pozwoli na precyzyjną identyfikację lokalizacji i znacznie ułatwi służbom kolejne działania.

 


Komenda Główna Policji. Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2020 roku, Warszawa 2021, s. 16.