W Bytomiu instruktorzy nauki jazdy zostali ambasadorami bezpieczeństwa
Szkolenia są częścią kampanii „Bezpieczny Przejazd”, której głównym celem jest ograniczenie niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych oraz zwiększenie świadomości na ich temat. Warsztaty organizowane są w całej Polsce od 2016 roku. Włodzimierz Kiełczyński – dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.przypomniał na nich m.in. o wykorzystywaniu informacji z Żółtej Naklejki PLK – dodatkowego oznakowania identyfikacyjnego przejazdów. Każdy uczestnik warsztatów otrzymał również materiały dydaktyczne do szkolenia kierowców.
Hasło, które nam przyświeca brzmi: „Lepiej przygotowany instruktor to lepiej przygotowany przyszły kierowca”. Wierzymy, że wiedza i zaangażowanie instruktorów szkół nauki jazdy istotnie wpływa na poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Jeżeli odpowiednio wcześnie zlikwidujemy szkodliwe nawyki kierowców, razem unikniemy wielu niebezpiecznych sytuacji, które nie raz mogą zakończyć się tragedią. –mówi Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na terenie województwa śląskiego jest 945 przejazdów kolejowo-drogowych. To około 9% wszystkich takich przejazdów w Polsce. Każdy z nich jest właściwie oznakowany i w przypadku zachowania odpowiednich środków ostrożności, przekraczanie ich jest w pełni bezpieczne.
Niestety, 99% zdarzeń na przejazdach powstaje w wyniku nieostrożnego zachowania kierowców. Ignorowanie znaku stop, czerwonych świateł, wjeżdżanie pod opadające rogatki i omijanie slalomem zamkniętych półrogatek – są to najczęstsze przyczyny tragedii na tych szczególnych skrzyżowaniach. Choć w ciągu 16 lat trwania kampanii „Bezpieczny Przejazd” liczba takich zdarzeń stale spada, dalej pozostaje ona niepokojąca. Od początku 2021 roku, do końca października na przejazdach i przejściach kolejowych doszło do 168 wypadków i kolizji, w wyniku których zginęło 41 osób, a 13 zostało ciężko rannych. Wspólnie zadbajmy o to, aby dane te spadły do możliwie najniższego poziomu.
Głos rozsądku Ambasadorów Bezpieczeństwa
W codziennych sytuacjach na drodze pośpiech, nieuwaga i brawura zbyt często skłaniają do nierozważnych zachowań. „Posłuchaj głosu rozsądku, nie ryzykuj, przekraczając tory kolejowe!” – to zdanie może ocalić zdrowie i życie dziesiątek osób. To właśnie głos rozsądku Ambasadorek i Ambasadorów Bezpieczeństwa, przypominający o zachowaniu odpowiednich zasad ostrożności gdziekolwiek jesteśmy, działa na naszą wyobraźnię. Głos ten uczy swoje rodziny, znajomych czy uczniów, jak powinno się zachowywać na torach i zachęcają do rozważnego przekraczania przejść i przejazdów kolejowo-drogowych. Ambasadorką lub Ambasadorem Bezpieczeństwa może zostać każdy. Wystarczy poznać zasady właściwego zachowania na terenach kolejowych oraz dbać o to, by osoby z naszego najbliższego otoczenia się do nich stosowały.
#ŻółtaNaklejkaPLK, czyli liczymy sekundy ratujące życie
Od 2018 roku każdy przejazd kolejowo-drogowy w Polsce, zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jest dodatkowo oznakowany. Od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek znajdują się żółte naklejki posiadające trzy istotne informacje: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, składający się z dziewięciu cyfr, numer alarmowy 112 i numer awaryjny.
Kiedy skorzystać z Żółtych Naklejek PLK? Jeśli nasz samochód zostanie unieruchomiony między rogatkami w wyniku usterki pojazdu, kiedy już doszło do wypadku i musimy ratować czyjeś życie lub kiedy widzimy na torach przeszkodę, powinniśmy zadzwonić pod numer alarmowy 112. Z kolei numer awaryjny wybieramy, jeśli zauważymy usterkę techniczną, np. wyłamaną rogatkę, uszkodzone oznakowanie lub sygnalizator świetlny. Zgłaszając zagrożenie, podajemy indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, umieszczony na żółtej naklejce, co pozwoli na precyzyjną identyfikację lokalizacji i znacznie ułatwi służbom kolejne działania.
W sytuacji zagrożenia skorzystanie z Żółtej Naklejki PLK pozwala uniknąć najgorszego scenariusza i uratować życie. Tylko od początku 2021 roku w 134 przypadkach, dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu, wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc, a w 375 sytuacjach ograniczono prędkość jazdy pociągów, żeby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i korzystającym z przejazdów.