W Siedlcach instruktorzy nauki jazdy są Ambasadorami Bezpieczeństwa
Szkolenie jest częścią kampanii „Bezpieczny Przejazd”, która ma na celu ograniczenie niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych. Włodzimierz Kiełczyński – dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.przypomniał na nim m.in. o wykorzystywaniu informacji z Żółtej Naklejki PLK – dodatkowego oznaczenia identyfikacyjnego przejazdów. Każdy uczestnik warsztatów otrzymał również materiały dydaktyczne do szkolenia kierowców.
– Wiedza i zaangażowanie instruktorów szkół nauki jazdy istotnie wpływa na poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Są oni Ambasadorami Bezpieczeństwa. Uczą przyszłych kierowców odpowiedzialnych zachowań, dlatego od lat konsekwentnie prowadzimy warsztaty na ten temat. Szkodliwe nawyki drogowe znacząco wpływają na bezpieczeństwo na przejazdach. Ważne jest, aby zapobiegać ich powstawaniu najwcześniej, jak się tylko da – mówi dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na terenie województwa mazowieckiego jest 878 przejazdów kolejowo-drogowych i bezpiecznych przejść dla pieszych na poziomie szyn. To ok. 8% wszystkich przejazdów w kraju. Każdy z tych obiektów jest zabezpieczony zgodnie z obowiązującymi przepisami i przy właściwym zachowaniu kierowców oraz pieszych gwarantuje bezpieczeństwo podczas przekraczania torów.
Niestety, 99% zdarzeń na przejazdach powstaje w wyniku nieostrożnego zachowania kierowców. Ignorowanie znaku stop, czerwonych świateł, wjeżdżanie pod opadające rogatki i omijanie slalomem zamkniętych półrogatek – są to najczęstsze przyczyny tragedii na tych szczególnych skrzyżowaniach. W 2020 roku na przejazdach i przejściach w poziomie szyn doszło do 158 wypadków i kolizji, w których zginęły 44 osoby. Mimo że liczby te wskazują na 14 % mniej niż rok wcześniej, wciąż jednak wielu jest nierozważnych kierowców, którzy wjeżdżają na tory w trakcie zamykania się rogatek.
Głos rozsądku Ambasadorów Bezpieczeństwa
W codziennych sytuacjach na drodze pośpiech, nieuwaga i brawura zbyt często skłaniają do nierozważnych zachowań. „Posłuchaj głosu rozsądku, nie ryzykuj, przekraczając tory kolejowe!” – to zdanie może ocalić zdrowie i życie dziesiątek osób. To właśnie głos rozsądku Ambasadorek i Ambasadorów Bezpieczeństwa, przypominający o zachowaniu bezpieczeństwa gdziekolwiek jesteśmy, działa na naszą wyobraźnię.
Ambasadorki i Ambasadorzy Bezpieczeństwa uczą swoje rodziny, znajomych czy uczniów zasad bezpieczeństwa na torach i zachęcają do rozważnego zachowania na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych. Ambasadorką lub Ambasadorem Bezpieczeństwa może zostać każdy. Wystarczy poznać zasady bezpiecznego zachowania na terenach kolejowych i dbać o to, by osoby z naszego najbliższego otoczenia się do nich stosowały.
#ŻółtaNaklejkaPLK, czyli liczymy sekundy ratujące życie
Od 2018 roku każdy przejazd w Polsce, zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jest dodatkowo oznakowany. Od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek znajdują się żółte naklejki posiadające trzy istotne informacje: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego składający się z dziewięciu cyfr, numer alarmowy 112 i numer awaryjny.
Kiedy skorzystać z Żółtych Naklejek PLK? Jeśli nasz samochód zostanie unieruchomiony między rogatkami w wyniku usterki pojazdu, kiedy już doszło do wypadku i musimy ratować czyjeś życie lub kiedy widzimy na torach przeszkodę, powinniśmy zadzwonić pod numer alarmowy 112. Z kolei numer awaryjny wybieramy, jeśli zauważymy usterkę techniczną, np. wyłamaną rogatkę, uszkodzone oznakowanie lub sygnalizator świetlny. Zgłaszając zagrożenie, podajemy indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, umieszczony na żółtej naklejce, co pozwoli na precyzyjną identyfikację lokalizacji i znacznie ułatwi służbom kolejne działania.
W sytuacji zagrożenia skorzystanie z Żółtej Naklejki PLK pozwala uniknąć najgorszego scenariusza i uratować życie. Tylko od początku 2021 roku w 150 przypadkach, dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu, wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc, a w 417 sytuacjach ograniczono prędkość jazdy pociągów, żeby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i korzystającym z przejazdów