Aby być Ambasadorką lub Ambasadorem Bezpieczeństwa, należy zawsze ostrzegać bliskich przed ryzykownym zachowaniem na przejazdach kolejowo-drogowych.
Do tego, oprócz zdrowego rozsądku, trzeba mieć odpowiednią wiedzę.
Niestety, to nie takie proste.
Pociągi mogą poruszać się w dowolnym kierunku i w dowolnym czasie. W dodatku lokomotywy mogą nie tylko ciągnąć, ale też pchać wagony, więc pociąg może jechać „do tyłu”.
Uczul na to swoje dziecko!
Brawo, dobra odpowiedź! Zasadniczo w Polsce obowiązuje ruch prawostronny, ale czasami pociągi mogą poruszać się w różnych kierunkach, mogą zmieniać tory, a lokomotywy mogą pchać wagony, przez co maszynista ma ograniczoną widoczność. To nie jest oczywiste, więc taką wiedzę trzeba przekazać dzieciom. Przecież same na to nie wpadną.
A poza tym trzeba im zawsze przypominać o zachowaniu ostrożności w pobliżu torów.
Kierowca wjechał na przejazd kolejowo-drogowy pomimo opadających rogatek. Auto utknęło pomiędzy nimi.
Czy kierowcy wolno zjechać z torów, wyłamując rogatkę?
Masz rację. Oczywiście nie wolno wjeżdżać na przejazd, kiedy jest włączona sygnalizacja przejazdowa oraz opadają rogatki – to pierwszy błąd. Ale pozostanie na torach, kiedy nadjeżdża pociąg byłoby drugim, tragicznym w skutkach błędem.
W takiej sytuacji należy wyłamać rogatkę i jak najszybciej opuścić przejazd kolejowo-drogowy.
A przede wszystkim – trzeba słuchać głosu rozsądku.
Oczywiście, masz rację! Migające czerwone światło oznacza, że NIE WOLNO przekraczać przejazdu kolejowo-drogowego.
A tak w ogóle, szybkie przejeżdżanie przez tory lub wjeżdżanie na przejazd w ostatniej chwili, to bardzo zły pomysł.
Błąd!
Migające czerwone światło oznacza, że na przejazd kolejowo-drogowy NIE WOLNO wjeżdżać, bo za chwilę nadjedzie pociąg.
Bradzo dobra odpowiedź. Przechodząc „na dziko”, nawet w miejscu które dobrze znamy albo uważamy za nieużywane, zawsze ryzykujemy życiem.
Połowa wszystkich wypadków na terenach kolejowych, to te na przejściach niedozwolonych.
Zła odpowiedź. Być może należysz do tych osób, które uważają, że przed znakiem STOP wystarczy zwolnić.
Niestety, nie wystarczy.
Czasami refleks może nas zawieść i nie zdążymy zahamować, kiedy już zauważymy zbliżający się pociąg.
Film z audiodeskrypcją (AD) dostępny na naszym kanale na YouTubie.