Pomysł na kampanię społeczną „Bezpieczny Przejazd” powstał w 2005 r. Przez pierwsze cztery lata była realizowana jedynie w okresie letnim. Zawsze jej podstawowym celem było kształtowanie właściwych postaw u wszystkich uczestników ruchu drogowego. Tak jest do dzisiaj. Od 2009 r. przez cały rok staramy się uświadamiać ludzi, jakie są konsekwencje niestosowania się do przepisów ruchu drogowego. Dołączyliśmy również do europejskiego projektu zrzeszającego kraje, które zajmują się bezpieczeństwem na przejazdach kolejowo-drogowych. W efekcie w 2011 r. zorganizowano w Polsce centralne obchody „ILCAD 2011” (International Level Crossing Awareness Day – Międzynarodowy Dzień Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowo-Drogowych).
Od października 2012 r. kampania została dodatkowo rozszerzona o edukację dotyczącą problemu tzw. „dzikich przejść” – przechodzenia przez tory w miejscach niedozwolonych. W ten sposób ginie corocznie ponad sto osób a kolejne kilkadziesiąt zostaje rannych.
Kładziemy nacisk
na edukację
W przeciągu pierwszych 10 lat prowadzenia kampanii pod hasłem „Zatrzymaj się i żyj!”, koncentrowaliśmy się przede wszystkim na zwracaniu uwagi na tragiczne skutki zderzenia z pociągiem. Towarzyszyły temu liczne symulacje, spoty telewizyjne i radiowe oraz działania edukacyjne wśród najmłodszych. Od 2015 r. zmienił się przekaz kampanii, główny ciężar komunikacji przeniesiony został na edukację i kształtowanie u kierowców mądrego i zgodnego z prawem zachowania na przejazdach kolejowo-drogowych. Wprowadzono nowe hasło „Szlaban na ryzyko!”.
Mimo, że liczba wypadków i kolizji na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce maleje, wciąż jest ich zdecydowanie za dużo. Według statystyk, niemal 99% wypadków i kolizji na przejazdach powoduje nieostrożność lub lekceważenie znaków przez kierowców. Jest to bardzo duży problem, nad którym nieustannie staramy się pracować, dążąc przede wszystkim do zminimalizowania liczby wypadków na przejazdach.
Oddaliśmy głos Ambasadorkom Bezpieczeństwa
Ambasadorkami kampanii od 2019 r. stały się kobiety. Matki, żony, córki, siostry, babcie czy ciocie uczą Polaków mądrego i bezpiecznego zachowania na terenach kolejowych. Daliśmy im dojść do głosu, żeby wspólnie z nami tłumaczyły zasady, których przestrzeganie zapewnia kierowcom i pieszym bezpieczeństwo na torach. Ambasadorki Bezpieczeństwa stały się kluczowym elementem naszej walki o lepsze i bezpieczniejsze jutro. Pojawiają się w spotach telewizyjnych, materiałach dla dzieci, aplikacjach czy materiałach drukowanych. Wspólnie z nimi zachęcamy do rozsądnego i zgodnego z przepisami zachowania na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych. Dla kierowców i pieszych komunikacja za pomocą doskonale znanych im wiadomości: „nie spiesz się”, „przestrzegaj przepisów”, „bądź uważny na torach” ma dużo większą wagę, kiedy jest prowadzona przez Ambasadorki Bezpieczeństwa. Przed oczami stają sytuacje, w których rozsądek mamy, żony czy babci ratował nas przed nieszczęściem. Kiedy ich mądrość sprowadzała nas na właściwą drogę. W kampanii „Bezpieczny przejazd…” głos ambasadorek również jest takim drogowskazem, sprowadzającym z wąskiej i niebezpiecznej ścieżki głupoty i brawury, na szeroką autostradę do bezpieczeństwa na torach.
Nagrody i wyróżnienia
W 2008 r. kampania zdobyła nagrodę główną na kongresie PR w Rzeszowie. Rok później działania kampanii doceniono przyznając jej II miejsce w kategorii Inicjatywa Ogólnopolska w konkursie Orlen „Bezpieczne Drogi”. W 2011 r. zdobyliśmy nagrodę w konkursie MediaKreator w kategorii kampanii z zakresu komunikacji marketingowej i public relations. Otrzymaliśmy również nominację w konkursie „Partner Bezpieczeństwa Drogowego 2011”. 5 lutego 2015 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zostały wyróżnione za działania zwiększające bezpieczeństwo na drogach w ramach Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (EKBRD). Jest to największa platforma obywatelska dotycząca bezpieczeństwa ruchu drogowego, prowadzona przez Komisję Europejską. Nagroda uwzględniła kompleksowe działania PLK zwiększające bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce. 25 listopada 2016 r. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego oraz Wiceminister Infrastruktury i Budownictwa wręczyli wyróżnienia i nagrody przedsiębiorstwom kolejowym oraz osobom szczególnie zaangażowanym w realizację działań mających na celu podnoszenie bezpieczeństwa na kolei. Jednym z laureatów konkursu „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”, organizowanego przez UTK, zostały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za kampanię społeczną "Bezpieczny Przejazd”. 10 października 2019 r. w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju odbyła konferencja Społeczne Wyzwania Biznesu, trakcie której Wiceminister Inwestycji i Rozwoju wręczyła wyróżnienia przedstawicielom firm i instytucji realizujących najważniejsze projekty społeczne ostatniego 30-lecia. Jednym z wyróżnionych projektów została kampania społeczna "Bezpieczny Przejazd", realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W grudniu 2019 r. kampania otrzymała 3 kolejne wyróżnienia: Brązowy Spinacz, przyznawany w ramach konkursu Złote Spinacze, prowadzonego przez Związek Firm Public Relations – za projekt „Lokomotywa kontra samochód” oraz 2 nagrody w konkursie „Kultura Bezpieczeństwa w transporcie kolejowym” – nagrodę za projekt #ŻółtaNaklejkaPLK w kategorii „rozwiązanie systemowe” oraz nagrodę publiczności.
W czerwcu 2021 r. Kampania społeczna "Bezpieczny Przejazd” została nagrodzona w największym, międzynarodowym konkursie branży Public Relation – SABRE Awards 2021 (Superior Achievement in Branding, Reputation & Engagement), który jest organizowany od 2008 r. przez PRovoke Media (dawniej Holmes Report). Projekt „#ŻółtaNaklejkaPLK, która ratuje życie” zwyciężył w kategorii regionalnej The Baltic.
We wrześniu 2021 r. kampania „Bezpieczny Przejazd” została wyróżniona jedną z wiodących nagród marketingowych przyznawanych na całym świecie – Stevie® Awards. Zdobyła brązową statuetkę w kategorii „Communications or PR Campaign of the Year – Public Service” za promowanie bezpieczeństwa z pomocą #ŻółtaNaklejkaPLK.
We wrześniu 2021 r. Kampania „Bezpieczny Przejazd” została nagrodzona w konkursie PR Wings promującym innowacyjne, kreatywne i etyczne podejście do komunikacji i public relations. Projekt #ŻółtaNaklejkaPLK – pierwsza naklejka, która ratuje ludzkie życie, zwyciężył w kategorii „CSR – Największy wpływ społeczny”.
„Kultura Bezpieczeństwa w transporcie kolejowym” 2022 – nagroda w kategorii kategoria „czynnik ludzki”, za realizację warsztatów dot. bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, skierowanych do instruktorów nauki jazdy i wykładowców ośrodków szkolenia kierowców oraz egzaminatorów WORD.
Idea kampanii
Pośpiech, brawura i brak rozsądku to najwięksi zabójcy na torach. Walczymy o to, co najcenniejsze: ludzkie zdrowie i życie.
Cykliczne działania
Nasza kampania to nie tylko szczytne idee, ale przede wszystkim regularne działania, podnoszące świadomość kierowców i pieszych.
Statystyki
Problem wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych to dziesiątki zabitych, setki rannych i milionowe koszty.