Ambasadorzy Bezpieczeństwa pomogą ograniczyć wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych.

Zdjęcie z warsztatów - wystąpienie Włodzimierza Kiełczyńskiego Zdjęcie z warsztatów - wystąpienie Marcina Kruszyńskiego Włodzimierz Kiełczyński udziela wywiadu mediom.  Plakat kampanii z hasłem "Uważaj na przejeździe kochanie"

Od listopada nowa odsłona kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ma ograniczyć niebezpieczne zdarzenia na skrzyżowaniach toru i drogi oraz na terenach kolejowych. Obok budowania bezkolizyjnych przejazdów, montowania dodatkowych urządzeń i szkolenia pracowników, jest to stałe działanie zwiększające poziom bezpieczeństwa na kolei. Wykorzystywane są nowe aplikacje mobilne.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od 2005 r. prowadzą kampanię społeczną „Bezpieczny przejazd...”. W tym czasie liczba wypadków na przejazdach zmniejszyła się. Kampania towarzyszy działaniom technicznym, inwestycyjnym i pracowniczym, zwiększającym poziom bezpieczeństwa na kolei.

– Kampania Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, to nasz wyraźny „STOP” stawiany łamaniu przepisów na przejazdach i przejściach kolejowych. Pośpiech, ignorancja, brawura – są największymi wrogami bezpieczeństwa. Potrzebny jest głos rozsądku i ambasadorzy bezpieczeństwa – osoby, którym ufamy i których prośby o poszanowanie przepisów sprawią, że uważnie przekroczymy przejazdy kolejowo-drogowe i bezpiecznie wrócimy do domu– powiedział Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Ambasadorzy bezpieczeństwa i głos rozsądku

„Posłuchaj głosu rozsądku, nie ryzykuj przekraczając tory kolejowe!”tak w nowej odsłonie kampanii apelują kobiety – Ambasadorki Bezpieczeństwa. W codziennych sytuacjach, pośpiech, nieuwaga, brawura zbyt często skłaniają do nierozważnych zachowań. Te błędy są przyczyną 99% wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Jeśli odezwie się głos rozsądku, jeśli będzie słyszalny, dziesiątki osób mogą ocalić zdrowie i życie.

W poprzednich odsłonach kampanii „Bezpieczny przejazd…” o rozwagę apelowali mężczyźni. Teraz kobiety: mamy, żony, siostry, córki są Ambasadorkami Bezpieczeństwa. Ich apel „kochanie, zwolnij przed przejazdem” albo „synku, nie baw się na torach”, to „głos rozsądku”, chroniący przed błędem, którego skutków nie da się odwrócić.

– By bezpiecznie korzystać z komunikacji, m.in. przekraczać przejazdy kolejowo-drogowe, trzeba znać przepisy, ale trzeba też słyszeć, co podpowiada głos rozsądku. Dobrze, jeśli każdy ma dodatkowo swojego ambasadora bezpieczeństwa. Kogoś, kto jest ważny i kogo słuchamy. Warto też być ambasadorką lub ambasadorem bezpieczeństwa dla innych powiedziaładr Ewa Odachowska, psycholog z Instytut Transportu Samochodowego i Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Ambasadorki Bezpieczeństwa występują w materiałach edukacyjnych kampanii dla różnych grup wiekowych. Uczą zasad bezpieczeństwa na terenach kolejowych. W spotach telewizyjnych i radiowych apele Ambasadorek Bezpieczeństwa przypominają o zachowaniu przepisów, rozważnym postępowaniu na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych.

Wirtualny przejazd dla realnego bezpieczeństwa

Dwie nowe, specjalne aplikacje mobilne uruchomiły PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Za pomocą jednej można m.in. zgłosić usterki na przejazdach kolejowo-drogowych. Druga, „Bezpieczny przejazd VR”, dedykowana jest szczególnie młodszym odbiorcom i pozwala uczyć się na wirtualnym przejeździe.

Nowa stron internetowa kampanii www.bezpieczny-przejazd.pl dostarczy wiedzę na temat bezpieczeństwa na przejazdach i terenach kolejowych wszystkim Ambasadorom Bezpieczeństwa. Multimedia mogą wykorzystać kierowcy, piesi, nauczyciele, dziennikarze, instruktorzy nauki jazdy, młodzież i dzieci.

– Przepisy ruchu drogowego są „głosem rozsądku”. Jeśli jako kierowca i pieszy będziemy te zasady stosować, to bezpiecznie przejdziemy i przejedziemy przez każde skrzyżowanie, także przejazd kolejowo-drogowy– powiedział, podkomisarz Paweł Przestrzelski z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji.

Kampania społeczna Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” to cykliczne działania, mające ograniczać zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych, przez zwiększanie świadomości uczestników ruchu drogowego. W ramach kampanii PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą warsztaty dla instruktorów nauki jazdy oraz egzaminatorów WORD, akcje prewencyjne na przejazdach, prelekcje edukacyjne w szkołach i przedszkolach. Są działania w mediach oraz kolportaż materiałów informacyjnych. Ważną akcją było znakowanie przejazdów kolejowo-drogowych żółtymi naklejkami z dodatkowymi informacjami pozwalającymi na szybką reakcję, szczególnie wówczas, gdy na przejeździe znajdzie się unieruchomiony samochód.