Bezpieczeństwo na przejazdach w Czechach

"Budeš nám chybět" (tłum. red. "Będzie nam Ciebie brakowało") to nazwa dedykowanej kampanii społecznej organizowana przez czeskiego operatora linii kolejowych – Správa Železnic przy udziale: przewoźnika pasażerskiego České Dráhy oraz Czeskiego Ministerstwa Transportu.

Flaga Czech i zdjęcie obrazujące pomieszczenie z krzesłem w nieładzie.

Głównym kanałem przekazu dla kampanii jest strona internetowa https://www.budesnamchybet.cz/ z motywem pustych krzeseł, opowiadających historie: m.in. Krystynki (lat 6), Maruški (lat 15) i Marka (lat 62). Niestety tych pustych krzeseł i tym samym historii – jest więcej[1].

Transkrypcja PL spotu: „Budeš nám chybět”

Ponadto w ramach kampanii, na kanale YouTube, dostępne są inne fabularyzowane filmy tej akcji społecznej.

Czeskie statystyki wskazują że w 2022 r. na terenach kolejowych w wyniku nieuwagi lub ryzykownego zachowania zginęło 238 osób[2]. Na podstawie tego autorzy kampanii „Budeš nám chybět” przedstawili 8 zasad bezpieczeństwa:

 

Plakat kampanii „Budeš nám chybět” – Bezpieczna ósemka (tłum. red.)[3]

  • Niewidzialny zabójca. ️Nie wspinaj się na stojące wagony i słupy. Linie trakcyjne są niewidzialnym zabójcą.
  • Fatalna sekunda. Nie przechodź przez przejazdy kolejowe na czerwonym świetle! Pociąg jest szybszy niż myślisz i cichszy, niż mógłbyś się spodziewać.
  • Jedną nogą w grobie. Nie wsiadaj i nie wysiadaj z pociągu podczas jazdy! Nawet pociąg, który porusza się w tempie spacerowym, jest wystarczająco szybki, aby spowodować poważne obrażenia podczas skoku.
  • Zabójcza loteria. Stosuj się do urządzeń ostrzegawczych! Nigdy nie ryzykuj nie wjeżdżaj na tory, gdy jest czerwone światło!
  • Złodzieje dusz. Nie kradnij ani nie niszcz sprzętu zabezpieczającego! W imię kilku koron narażasz na niebezpieczeństwo tysiące pasażerów i udaremniasz pracę dyspozytorów ruchu.
  • Ostatnia piosenka. Korzystaj z wiaduktów i przejść podziemnych! Nie przechodź po torach.
  • Nokaut. Nie przekraczaj żółtej linii na peronie! Przejeżdżający pociąg tworzy wir powietrza, który z łatwością porwie Ciebie pod przejeżdżający pociąg.
  • Nie stawiaj na śmierć. Nie umieszczaj żadnych przedmiotów na torach! Kamień wielkości piłki tenisowej może wykoleić pociąg z 300 pasażerami.[4]

Uzupełnieniem kampanii „Budeš nám chybět” jest strona internetowa przedsiębiorstwa Správa Železnic. Poznamy tu również statystyki wypadków, zasady pierwszej pomocy oraz rady dla kierowców, podróżnych i pieszych również ujęte w 8 punktach:

  • Nie lekceważ pociągów na przejazdach kolejowo-drogowych, zawsze dobrze się rozejrzyj!
  • Nie przechodź przez tory poza oznakowanymi przejściami, przestrzegaj znaków ostrzegawczych, sygnalizacji i szlabanów!
  • Korzystaj z wiaduktów i przejść podziemnych, unikaj torów!
  • Nie niszcz sprzętu zabezpieczającego, narażasz życie innych!
  • Nie kładź przedmiotów na torach, stajesz się sprawcą przestępstwa!
  • Nie wskakuj ani nie wyskakuj z jadącego pociągu, co najmniej zostaniesz zraniony!
  • Nie wspinaj się na zaparkowane wagony lub słupy, zostaniesz porażony prądem!
  • Na peronie stań za żółtym pasem bezpieczeństwa, w przeciwnym razie wir powietrzny porwie Cię pod przejeżdżający pociąg![5]

Oznakowanie przejazdów kolejowo-drogowych w Czechach

Pierwszą różnicę pomiędzy znakami ostrzegawczymi polskimi i czeskimi, występującymi na przejazdach, zauważamy w kolorystyce: tło jest białe (w Polsce – żółte). Kolejna różnica to krzyż św. Andrzeja – nasz posiadający czerwone poprzeczne przekreślenia na ramionach, a jego czeski odpowiednik jest biały z czerwoną obwódką.

 

Przed przejazdem znajdują się trzy znaki ostrzegające o jego bliskości. Słupki wskaźnikowe: z trzema pasami znajduje się 240 m, z dwoma pasami 160 m, a z jednym pasem 80 m przed przejazdem.

Podstawową różnicą w wyposażeniu czeskiej świetlnej sygnalizacji przejazdowej jest białe oświetlenie kontrolne. Gdy to światło się świeci oznacza że przejazd jest wolny, a kierowca pojazdu może przez niego przejechać z dopuszczalną prędkością 50 km/h.

Natomiast gdy na sygnalizatorze nie pali się żadne światło, znaczy pojazd szynowy może zbliżać się do przejazdu. W takich warunkach kierowca jest zobowiązany do ograniczenia prędkości do 30 km/h oraz dokładnego rozglądania się.

Czerwone migające światło oznacza: zatrzymaj się przed przejazdem i czekaj! Pod żadnym pozorem nie możesz wjeżdżać na przejazd. Światła są zawsze decydujące![6]

 

Przy oznakowaniu warto wspomnieć o czeskim odpowiedniku naszej #ŻółtaNaklejkaPLK. Ten jednolity system funkcjonuje u naszego sąsiada od 1 sierpnia 2009 roku. Z tą różnicą że naklejka jest na białej samoprzylepnej folii odblaskowej i zawiera czarny napis tylko z numerem przejazdu. Naklejki są umieszczone: na krzyżach św. Andrzeja i rogatkach oraz na odwrocie oświetlenia ostrzegawczego. Zgłaszania nieprawidłowości należy realizować na numery alarmowe 112 i 150.[7]

Apel do pozostania Ambasadorką i Ambasadorem Bezpieczeństwa

Prezentacją zasad bezpieczeństwa i form edukacji w różnych częściach świata zwracamy uwagę na różnorodne formy przekazu kluczowych informacji. Przybliżenie różnic w oznakowaniu przejazdów ma za zadanie przybliżyć polskim kierowcom zasady bezpiecznego przekraczania torów poza granicami Polski. Niezależnie od szerokości geograficznej to od nas zależy nasze życie. Zachęcamy wszystkich by pozostali Ambasadorami Bezpieczeństwa i przyczynili się do poprawy standardów bezpieczeństwa na drogach w Polsce i za granicą. Pamiętajmy o przestrzeganiu lokalnych przepisów.