Jak działa nowoczesny przejazd kolejowo-drogowy?

W Polsce jest niemal 11 tys. przejść i przejazdów kolejowo-drogowych. Ze względu na rodzaj zabezpieczeń dzielimy je na sześć kategorii (A-F). Dziś kilka słów o przejazdach kategorii B, czyli kierowanych przez samoczynne systemy przejazdowe. I choć mogłoby się wydawać, że automatyczne wyposażenie zupełnie zapobiega wypadkom, to dużą rolę odgrywa tu również czynnik ludzki – nieuwaga i brawura uczestników ruchu drogowego, lekceważenie przez nich sygnalizacji świetlnej, a czasem niewiedza na temat zasad bezpieczeństwa. Na co zatem zwrócić uwagę, żeby bezpiecznie przeprawiać się przez przejazdy tego typu?

Przejazd kolejowy z zamkniętymi rogatkami, działającymi światłami i pociągiem w ruchu.

Przejazdy kategorii B są wyposażone w sygnalizatory świetlne i półrogatki, które mogą zamykać tylko „nasz” pas ruchu lub całą szerokość jezdni. Taki przejazd otwiera się lub zamyka automatycznie.

Krok po kroku w stronę bezpieczeństwa

Gdy pociąg zbliża się do przejazdu kolejowo-drogowego kategorii B, mija czujnik, który automatycznie uruchamia mechanizm zamykania ruchu. Co dzieje się dalej?

  1. Włączają się sygnalizatory świetlne (naprzemiennie migające czerwone światło) i dźwiękowe. To znak, że nie wolno wjeżdżać na tory!
  2. Po 8 lub 13 sekundach zamykają się rogatki.
  3. Już po 10 sekundach od opuszczenia rogatek czoło pociągu może pojawić się na przejeździe.
  4. Po minięciu przejazdu pociąg najeżdża na czujnik zjazdowy, który powoduje otwarcie rogatek.
  5. Następnie gaśnie sygnalizacja świetlna i dopiero wtedy możemy bezpiecznie przekroczyć torowisko.

Czerwone światło = STOP

Dlaczego zjeżdżając z przejazdu, musimy czekać do momentu, aż czerwone światło zgaśnie, skoro rogatki już się podniosły? – to pytanie zadaje sobie wielu uczestników ruchu drogowego. Odpowiedź jest prosta. W tym samym momencie, w którym jeden pociąg zjeżdża z przejazdu, z drugiej strony może nadjechać kolejny. Wtedy najeżdża on na czujnik wjazdowy, uruchamiając ponownie cykl zamknięcia przejazdu. To właśnie zgaśnięcie sygnalizacji świetlnej jest znakiem, że torowisko jest puste – nie pojawi się na nim kolejny pojazd szynowy – i możemy bezpiecznie przekroczyć przejazd.

Pamiętajmy, żeby pod żadnym pozorem nie wjeżdżać na tory, dopóki sygnalizacja świetlna jest włączona, nawet jeśli rogatki są już otwarte! Wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii B najczęściej zdarzają się z winy kierowców, którzy nie reagują właściwie na sygnalizację świetlną i dźwiękową informującą o zbliżającym się pociągu.

Wszystkie te, mogłoby się wydawać, skomplikowane zabezpieczenia na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii B chronią nas przed ewentualną tragedią – nie należy ich bagatelizować! Jeśli chcecie przekazywać tę wiedzę dalej, zachęcamy do włączenia się w kampanię społeczną „Bezpieczny Przejazd” jako Ambasadorka lub Ambasador Bezpieczeństwa. Zajrzyjcie na stronę główną www.bezpieczny-przejazd.pl i przeczytajcie więcej o naszej akcji!


Informacja dotycząca liczby przejazdów - dane aktualne na: 21.01.2022 r., dotyczą przejazdów na liniach eksploatowanych.