Quiz "Bezpieczny Przejazd" 2. edycja – podsumowanie

Wczoraj mogliście przetestować swoją wiedzę na temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych oraz ciekawostek ze świata kolei, a dzisiaj my przedstawiamy Wam obszerniejsze szczegóły dotyczące tych zagadnień. Zachęcamy Was gorąco do lektury poniższego tekstu!

Grafika: Quiz 2. Edycja. Podsumowanie wiedzy z quizu.

Ogromna masa lokomotywy

Lokomotywy są imponującymi i potężnymi maszynami, które odgrywają kluczową rolę w transporcie kolejowym. Ich waga może znacząco się różnić, w zależności od typu, modelu i zastosowania.

Przeciętna lokomotywa to kolos o wadze rzędu kilkudziesięciu ton, ale istnieją również większe modele, które mogą ważyć nawet kilkaset ton. Najsilniejsze i największe lokomotywy parowe w historii były olbrzymie, takie jak słynna „Big Boy” o masie przekraczającej 500 ton. [1]

Waga lokomotywy jest kluczowym czynnikiem wpływającym na jej zdolność do przemieszczania się i prowadzenia pociągu. Masywne konstrukcje zapewniają stabilność podczas jazdy, a ciężar pomaga generować wystarczającą siłę nacisku, aby zapewnić odpowiednią przyczepność na torach. Nawet w przypadku nowoczesnych lokomotyw, waga jest nadal istotnym elementem, który ma wpływ na wydajność, stabilność i zdolność do przewożenia dużych ładunków. [2]

Pierwszeństwo przejazdu

Polskie przepisy pozwalają na budowę przejazdów na tych liniach, na których ruch pociągów jest prowadzony z prędkością nie większą niż 160 km/h. Z tego względu na przejeździe kolejowo-drogowym pociąg ma zawsze pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami, nawet tymi uprzywilejowanymi. O tym każdy powinien pamiętać! Decyduje o tym kilka kluczowych czynników. Przede wszystkim są ciężkie i potrzebują dłuższego czasu na zatrzymanie się w porównaniu do pojazdów drogowych.

Pociągi poruszają się po szynach, które stanowią oddzielny tor komunikacyjny, w związku z czym mają inne zasady i przepisy niż ruch drogowy, a pierwszeństwo przejazdu zapewnia bezpieczeństwo pasażerów i pomaga uniknąć potencjalnych wypadków.

Pomimo tego, że pojazdy uprzywilejowane, takie jak służby ratownicze, mają specjalne przywileje w ruchu drogowym, na przejazdach kolejowo-drogowych nadal muszą ustąpić pierwszeństwa pociągom. Jest to istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom przestrzeni kolejowej.

Droga hamowania pociągu a samochodu

Droga hamowania jest kluczowym czynnikiem bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem, ale również bardzo istotnym elementem dla podróżujących pociągiem. Porównanie odległości zatrzymywania się między autem a lokomotywą może ukazać ogromną różnicę.

Kierowca jadący 110 km/h potrzebuje około 105 metrów, aby całkowicie się zatrzymać podczas hamowania. Jest to wynik różnych czynników, takich jak reakcja kierowcy, działanie hamulców, stan nawierzchni drogi i warunki atmosferyczne. W tym czasie samochód pokonuje znaczną odległość, która wymaga precyzyjnej kontroli i uwagi ze strony kierowcy. [3]

Pociąg poruszający się z taką samą prędkością potrzebuje znacznie więcej czasu i dystansu, aby się zatrzymać. Droga hamowania pociągu może wynosić nawet do 1300 metrów. Jest to związane z większą masą i kinetyczną energią pociągu, która wymaga znacznie większej pracy, aby go zatrzymać. [4]

Różnica między drogą hamowania samochodu a pociągu jest ogromna, bo może wynosić nawet 13 razy więcej w przypadku drugiego pojazdu. Należy o tym pamiętać, że nawet jeżeli zostaniemy zauważeni przez maszynistę w momencie utknięcia na przejeździe kolejowo-drogowym, lokomotywa raczej nie zdąży wyhamować, aby ocalić nasze życie.

Słupek wskaźnikowy

W Polsce słupki wskaźnikowe są najczęściej występującymi znakami przy przejazdach kolejowo-drogowych. Określają one odległość do przejazdu. Słupek z trzema kreskami jest umieszczany pod znakiem A-9 lub A-10, słupek z dwiema kreskami - na 2/3 odległości znaku ostrzegawczego od przejazdu, a słupek z jedną kreską - na 1/3 tej odległości. W praktyce na drogach z ograniczeniem prędkości do 60 km/h odległość słupków G-1 od przejazdu wynosi:

• G-1a – od 50 do 100 m;

• G-1b – od 35 do 70 m;

• G-1c – od 20 do 35 m.

W obszarze, na którym można poruszać się powyżej 60 km/h odległości prezentują się następująco:
• G-1a – od 150 do 300 m;

• G-1b – od 100 do 200 m;

• G-1c – od 50 do 100 m.

Według obowiązujących przepisów prawa drogowego, słupek wskaźnikowy jest stosowany przy każdym przejeździe kolejowo-drogowym. [5]

Przejazdy kolejowo-drogowe

W Polsce aktualnie znajduje się około 11 tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych. Prawie połowa z nich należy do kategorii D, które są oznakowane krzyżem św. Andrzeja, a przy części z nich znajduje się znak STOP. Rogatki znajduję się na blisko 40% wszystkich przejazdów. [6]

Dziękujemy, że wzięliście udział w kolejnym quizie i przeczytaliście kilka ciekawostek ze świata bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych! Mamy nadzieję, że dowiedzieliście się czegoś nowego.

 


[1] źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Union_Pacific_4000

[2] Źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/Locomotive

[3] Źródło: https://motofakty.pl/droga-hamowania-to-nie-wszystko-ile-miejsca-potrzeba-by-zatrzymac-auto/ar/c4-16232753

[4] Źródło: https://bezpieczny-przejazd.pl/aktualnosci/detail/kto-ma-pierwszenstwo-na-przejezdzie-kolejowo-drogowym/

[5] Źródło: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20021701393/O/D20021393.pdf

[6] Źródło:  https://bezpieczny-przejazd.pl/edukacja/kategorie-przejazdow/#:~:text=Do%20kategorii%20F%20zalicza%20si%C4%99,dla%20kategorii%20A%20albo%20B.