Rekordowa liczba 330 zgłoszeń za pośrednictwem formularza „Zgłoś usterkę”

Intuicyjny system zgłaszania lokalizacji przejść przez tory w miejscach niedozwolonych lub usterek na przejazdach na stronie internetowej kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd” oraz jego mobilna wersja, udostępniona przez organizatora kampanii – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zyskują popularność wśród użytkowników przejazdów kolejowo-drogowych.

Screen ze strony zgłaszania usterki.

Rekordowa liczba zgłoszeń, które wpłynęły w  2021 roku za pośrednictwem systemu na stronie kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd” (https://bezpieczny-przejazd.pl/formularz-zgloszenia/) oraz z wykorzystaniem aplikacji mobilnej, świadczy o przydatności takiej formy kontaktu. Jednocześnie pokazuje, że powiększa się grono Ambasadorek i Ambasadorów, dla których bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych i terenach kolejowych jest priorytetem. Tak szerokiego odzewu jeszcze nie było. W całym 2021 roku, 330 osób skorzystało z udostępnionych kanałów komunikacji i zgłosiło zaobserwowane przez siebie nieprawidłowości. Pozwoliło to zarządcy infrastruktury na szybką reakcję i usunięcie zgłoszonych usterek lub np. zlikwidowanie „dzikiego przejścia” i objecie takiej lokalizacji wzmożonym nadzorem przez funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei.

Zgłoś usterkę przejazdu lub lokalizację „dzikiego przejścia” nie wysiadając z samochodu

Udostępniony mechanizm do zgłaszania usterki przejazdu czy tzw. „dzikiego przejścia”, nie wymaga od osoby zgłaszającej posiadania fachowej wiedzy z zakresu kolejnictwa, np. znajomości numeru czy kilometrażu linii kolejowej aby wskazać dokładną lokalizację. Wystarczy oznaczyć miejsce na mapie, będącej częścią formularza zgłoszeniowego, a system automatycznie pobierze współrzędne i dodatkowo, jeśli zgłoszenie dotyczy przejazdu kolejowo-drogowego, jego numer identyfikacyjny. Dane te są automatycznie przesyłane do właściwego terenowo zakładu linii kolejowych. Takie rozwiązanie skraca czas reakcji służb oraz usunięcia potencjalnych usterek i nieprawidłowości. Intuicyjny interfejs prowadzi użytkownika krok po kroku przez proces tworzenia nowego zgłoszenia. Aplikacja mobilna do zgłaszania usterek pn. „Bezpieczny Przejazd” dostępna jest na urządzenia z systemami Android oraz iOS (https://bezpieczny-przejazd.pl/edukacja/aplikacje-mobilne/).

Na liniach eksploatowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest ok. 11 tyś. przejazdów
oraz przejść w poziomie szyn. Każdy obiekt jest odpowiednio zabezpieczony, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dodatkowo, przestrzegając podstawowych zasad bezpieczeństwa oraz zachowując szczególną ostrożność, mamy pewność, że jesteśmy bezpieczni.  Kolejarze nieustannie apelują o respektowanie przepisów oraz przypominają o zasad panujących na terenach kolejowych: nikt tak dobrze nie zadba o Twoje bezpieczeństwo, jak Ty sam!

Pamiętaj:

  • Czerwone światło bezwzględnie zakazuje wjazdu pulsująca sygnalizacja zabrania wjazdu na przejazd, gdyż zbliżający się pociąg może wjechać na przejazd nawet za
    30 sekund. Na przejazd można wjechać jedynie, gdy sygnalizacja jest wyłączona, a rogatki znajdują się w pozycji pionowej.
  • Znak STOP oznacza konieczność zatrzymania się w wyznaczonym miejscu. Na przejazd można wjechać tylko wtedy, gdy zapewniony jest zjazd z przejazdu – wolne miejsce. Zbliżając się do przejazdu należy zachować szczególną ostrożność i upewnić się, że nie zbliża się pociąg.
  • #ŻółtaNaklejkaPLK – „koło ratunkowe” dla użytkowników przejazdów,umieszczona jest na każdym przejeździe w Polsce, zarządzanym przez PLK. To dodatkowe oznakowanie, znajdujące się po wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja lub na napędach rogatek. Każda żółta naklejka zawiera: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu (9 cyfr), numer alarmowy 112, z którego należy skorzystać w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia i numer techniczny, przeznaczony do zgłaszania ewentualnych usterek na przejeździe.
  • 99% zdarzeń na przejazdach wynika z nieodpowiedzialnego zachowania i niewłaściwych decyzji użytkowników dróg. Najczęstsze błędy to m.in. ignorowanie czerwonego światła, niestosowanie się do wskazań znaku STOP, omijanie zamkniętych półrogatek lub wjeżdżanie pod opadające rogatki.
  • „Posłuchaj głosu rozsądku, nie ryzykuj, przekraczając tory kolejowe!” – to przesłanie realizowanej przez PLK kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd”, które może ocalić życie i zdrowie. W ramach kampanii zwiększającej świadomość użytkowników dróg m.in. przypominane są zasady bezpieczeństwa, prowadzone są warsztaty dla instruktorów nauki jazdy, spotkania w przedszkolach i szkołach oraz realizowana jest kampania medialna.
  • Jeśli chcesz otrzymywać najświeższe informacje na temat kampanii oraz razem z nami promować bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych? Dołącz do nas, otrzymuj regularny newsletter: https://bezpieczny-przejazd.pl/newsletter