Żółta Naklejka PLK obchodzi 5 jubileusz!

5 lat temu, blisko 14 tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych w Polsce, zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zostało oznakowanych żółtymi naklejkami. Od tej pory informacje zawarte na tej naklejce zdołały uratować nie jedno życie.

Tył krzyża św. Andrzeja z żółtą naklejką PLK

Chociaż na przejazdach kolejowo-drogowych rocznie dochodzi do ok. 200 wypadków i kolizji, w których życie traci kilkadziesiąt osób, to wciąż zbyt wiele. Wjechanie na tory mimo zamykających się rogatek lub kiedy na sygnalizatorze przejazdowym miga czerwone światło, to jedne z sytuacji prowadzących do tragedii. Żeby ich uniknąć lub zminimalizować dramatyczne skutki, od 2018 r. każdy przejazd w Polsce zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jest dodatkowo oznakowany żółtymi naklejkami. Znajdują się od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek i posiadają trzy istotne informacje: indywidualny numer przejazdu kolejowo-drogowego składający się z 9 cyfr, numer alarmowy 112 i numery awaryjne.

Jak to działa?

  1. Samochód zostaje unieruchomiony na przejeździe.
  2. Kierowca dzwoni na numer alarmowy 112, zgłasza zagrożenie i podaje indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, znajdujący się na Żółtej Naklejce.
  3. Operator 112 dzwoni do ekspozytury PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
  4. Ekspozytura wydaje polecenie wstrzymania ruchu lub ograniczenia prędkości pociągów.
  5. Zostaje wstrzymany ruch / wprowadzone ograniczenie prędkości pociągów w obrębie właściwego przejazdu, dzięki informacjom podanym na żółtej naklejce.

Liczby mówią same za siebie – czyli o tym, ile żyć potencjalnie uratowała #ŻółtaNaklejkaPLK

Choć mogłoby się wydawać, że umieszczenie na przejazdach kolejowo-drogowych Żółtych Naklejek PLK jest niewielką zmianą, to w rzeczywistości ma ono ogromne znaczenie w podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa i minimalizowaniu liczby wypadków. Od 1 czerwca 2018 do 31 maja 2023 r. operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali 28 321 zgłoszeń dotyczących potencjalnych zagrożeń na przejazdach i terenach kolejowych. W 831 przypadkach dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc. 1894 zgłoszenia skutkowały wprowadzeniem ograniczenia prędkości jazdy pociągów, żeby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i korzystającym z przejazdów.