Jesienna słota na przejeździe kolejowo-drogowym

Jesienią zmieniają się warunki na drogach. Dni są krótsze, wcześniej zapada zmrok, a dodatkowo częściej pojawia się mgła, która utrudnia widoczność. Inny czynnik atmosferyczny – deszcz – wpływa z kolei na wydłużenie drogi hamowania pojazdów. W jaki sposób bezpiecznie przekraczać przejazdy kolejowo-drogowe, kiedy warunki atmosferyczne działają na niekorzyść kierowców?

Zbliżenie na koło samochodu pokryte kilkoma liśćmi.

Negatywny wpływ zmiany warunków pogodowych jesienią na bezpieczeństwo w ruchu drogowym wynika z trzech głównych czynników. Kiedy pojawia się deszcz, zmniejsza się przyczepność między kołami samochodu a mokrą nawierzchnią. Mgła i wcześniej zapadający zmrok przyczyniają się z kolei do pogorszenia widoczności drogi i innych uczestników ruchu, np. pieszych. Ostatni – równie ważny punkt – to sam kierowca. Jesienna aura wpływa na niekorzystne zmiany czynnościowe w układzie nerwowym człowieka, co prowadzi m.in. do pogorszenia samopoczucia, zdolności koncentracji czy nawet wydłużenia czasu reakcji, szczególnie czasu zidentyfikowania zagrożenia i podjęcia decyzji [1]. Tymczasem na przejazdach kolejowo-drogowych liczą się sekundy.

Gdzie się człowiek spieszy... – dlaczego warto zdjąć nogę z gazu?

Na przebieg procesu hamowania wpływają warunki atmosferyczne, stan nawierzchni, stan techniczny układu hamulcowego, reakcja kierowcy i jego technika hamowania [2]. Niebagatelne znaczenie ma też prędkość jazdy. Szacuje się, że droga hamowania pojazdu, czyli czas którego potrzebujemy do całkowitego wytracenia prędkości, rośnie wraz ze wzrostem prędkości, np. przy poruszaniu się po suchej nawierzchni z prędkością 50 km/h wynosi około 13 m, a kiedy jedziemy 90 km/h osiąga około 42 m. Na mokrej nawierzchni droga hamowania dodatkowo się wydłuża, ponieważ zmniejsza się przyczepność kół do jezdni. I tak np. przy prędkości 90 km/h, kiedy pada deszcz, wzrasta do aż 70 m! [3] Jesienią – szczególnie w pobliżu terenów leśnych – na jezdni mogą leżeć liście, które również wpływają na zmniejszenie przyczepności kół samochodu do drogi.

Kierowco, również jesienią dostosuj prędkości jazdy do warunków atmosferycznych, żeby w sytuacji zagrożenia móc zatrzymać auto. Z tego powodu zbliżając się do przejazdu kolejowo-drogowego, zachowaj większy odstęp od samochodu, który jedzie przed Tobą – gwałtowne naciśnięcie hamulca w trudnych warunkach pogodowych może skutkować zablokowaniem kół i wpadnięciem w poślizg.

Kiedy rogatki zaczynają się zamykać, a pojazd przed Tobą właśnie wjeżdża na torowisko, zatrzymaj się w odpowiedniej odległości – nie myśl, że na pewno zdążysz przekroczyć przejazd kolejowo-drogowy, skoro inni zdążyli. W przeciwnym razie możesz utknąć między rogatkami – tym bardziej, że na przejazdach automatycznych nie ma możliwości podniesienia rogatek w dowolnym momencie lub opóźnienia ich opadania. Kiedy już dojdzie do konfrontacji auta z pociągiem, to możliwości reakcji obu stron – i kierowcy, i maszynisty – są ograniczone, m.in. ze względu na prędkość pociągu czy długą drogę hamowania całego składu, która może wynieść nawet 1300 m, czyli 13 długości boiska piłkarskiego. Również w przypadku pociągu jesienna, deszczowa aura ma znaczenie – wpływa na zmniejszenie się przyczepności toru i wydłużenie drogi hamowania.

Jak przez mgłę? – ograniczone warunki widoczności na tapecie

Mgła składa się z drobnych kropelek wody zawieszonych w powietrzu i tworzy się m.in. wtedy, kiedy ciepła masa powietrza styka się z zimną. Zjawisko często występujące jesienią, może pojawić się nagle, szczególnie nocą lub nad ranem, powodując znaczne ograniczenie widzialności – również na przejazdach kolejowo-drogowych. Z tego powodu warto zachować czujność, zatrzymać się przed torowiskiem i sprawdzić, czy nie nadjeżdża pociąg. Bezwzględne zatrzymanie nakazuje znak STOP – niezależnie od tego, czy zbliża się pociąg, czy też nie. To nie przypadek, że jest umieszczany na części spośród przejazdów. Mgła dodatkowo utrudnia widoczność!

W warunkach ograniczonej widoczności warto pamiętać o światłach przeciwmgielnych. Według przepisów można je włączyć, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m [4].

 

Niezależnie od tego, czy zza okna wita nas złota polska jesień, czy deszcz i mgła zachowajmy rozsądek: dostosujmy prędkość jazdy samochodem do warunków na drodze, przestrzegajmy znaków drogowych i – co równie ważne – postarajmy się zachować czujność w każdej sytuacji, nawet jeśli czujemy jesienny spadek formy.


[1] T. Szczuraszek, Wpływ warunków atmosferycznych na prędkość pojazdów, "Drogownictwo" 2010, nr 2, s. 45; https://mfiles.pl/pl/index.php/Czas_reakcji (dostęp: 8.10.2021).

[2] D. Chawiński, P. Czech, P. Gustof, K. Turoń, K. Kołdys, A. Zioła, Droga hamowania wybranych samochodów osobowych, cz. 1, "Autobusy" 2017, 12, s. 51.

[3] https://www.smartdriver.pl/droga-hamowania-samochodu-a-predkosc (dostęp: 11.10.2021).

[4] Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, Dz.U.2021.0.450 t.j., dział II, rozdział 3, oddział 8, art. 30, pkt 3.