Kobiecy głos rozsądku i cyfrowa rewolucja – „Bezpieczny Przejazd…” w 2019 roku na właściwych torach!

Ubiegły rok upłynął pod znakiem nowej odsłony kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”. Nowa strategia, strona internetowa, działania multimedialne oraz narzędzia, dzięki którym dążymy do zmniejszenia liczby wypadków na terenach kolejowych, odmieniły kampanię nie do poznania. Nowoczesne myślenie i skuteczne akcje przełożyły się na zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej bezpieczeństwa na terenach kolejowych.

Zdjęcie obrazujące billboard kampanii promującej "Bezpieczny Przejazd"

1 500 prelekcji edukacyjnych skierowanych do dzieci, ponad 1 300 akcji prewencyjnych dla dorosłych, tysiące instruktorów szkół nauki jazdy, którzy otrzymali materiały dydaktyczne na temat bezpieczeństwa na przejazdach. 2019 rok to był czas wytężonej pracy dla pracowników PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Pracy, która daje ogromną radość i satysfakcję, bo prowadzi do podnoszenia wiedzy Polaków o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych. Szeroko zakrojone działania edukacyjne sprawią, że Polska przyszłości będzie znacznie bezpieczniejszym miejscem. A przemyślana strategia, zbudowana w oparciu o głos rozsądku ukochanych osób, sprawi, że przekaz „Bezpiecznego przejazdu…” będzie słyszalny w domach na terenie całego kraju.

Ambasadorki Bezpieczeństwa, czyli kobiecy głos rozsądku

„Posłuchaj głosu rozsądku, nie ryzykuj przekraczając tory kolejowe!” – tak w zapoczątkowanej w listopadzie ubiegłego roku nowej odsłonie kampanii apelują kobiety – Ambasadorki Bezpieczeństwa. W codziennych sytuacjach pośpiech, nieuwaga, czy brawura zbyt często prowadzą do nierozważnych zachowań. Te błędy są przyczyną 99% wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Jeśli odezwie się głos rozsądku – i jeśli będziemy chcieli go usłyszeć – wiele osób ocali zdrowie i życie. W poprzednich odsłonach kampanii „Bezpieczny przejazd…” o rozwagę apelowali mężczyźni. Teraz przyszedł czas na kobiety: mamy, żony, siostry, córki, które codziennie chronią swoich najbliższych przed popełnianiem nieodwracalnych w skutkach błędów. Ich apel „kochanie, zwolnij przed przejazdem” albo „córeczko, nie baw się na torach”, to głos rozsądku, ratujący ukochane osoby przed tragedią.

Ambasadorki Bezpieczeństwa występują w materiałach edukacyjnych kampanii skierowanych do różnych grup wiekowych. Uczą zasad bezpieczeństwa na terenach kolejowych. W spotach telewizyjnych i radiowych ich apele przypominają o stosowaniu przepisów i rozważnym postępowaniu na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych.

Wraz z nowym podejściem strategicznym, powstała też nowoczesna strona internetowa, będąca centrum komunikacyjnym dla całej kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd…”. Można na niej znaleźć między innymi pogłębione informacje o prowadzonych działaniach, Przykazania Bezpiecznego Kierowcy, gry i materiały dla dzieci: zeszyt edukacyjny i kolorowankę. Idąc z duchem czasu stworzono także dwie zupełnie nowe aplikacje mobilne. Aplikacja „Bezpieczny Przejazd” zawiera informacje na temat kampanii oraz intuicyjne narzędzie do zgłaszania usterek na przejazdach kolejowo-drogowych. Z kolei skierowana do młodszych odbiorców aplikacja „Bezpieczny Przejazd VR” jest grą, która wykorzystuje elementy infrastruktury kolejowej i pozwala przenieść się na wirtualne przejazdy i przejścia kolejowo-drogowe, ucząc poprzez zabawę odpowiedniego zachowania na terenach kolejowych. Obie można pobrać nieodpłatnie na telefony z systemem iOS i Android, będąc nowoczesnym wsparciem w zakresie bezpieczeństwa, które każdy może schować do kieszeni i skorzystać z niego w dowolnym momencie.

Naklejka, która ratuje przed tragedią

Jednym z kluczowych projektów ubiegłego roku była #ŻółtaNaklejkaPLK, czyli łatwiejsza lokalizacja przejazdu. Kolejarze oznakowali wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe zarządzane przez spółkę specjalnymi naklejkami z indywidualnymi numerami identyfikacyjnymi. Jednocześnie zintegrowano powstałą w ten sposób bazę danych z systemem wykorzystywanym przez operatorów numeru alarmowego 112. Na każdej naklejce umieszczony został indywidualny numer identyfikacyjny (INI) przejazdu. Informacje zawarte na naklejkach pozwalają na precyzyjną identyfikację lokalizacji przejazdu czy przejścia. Na naklejkach umieszczono również numery telefonów do dyspozytora zakładowego PLK i nr telefonu alarmowego 112. Szybka reakcja zwiększa szansę zatrzymania rozpędzonego pociągu w bezpiecznej odległości, tym samym może zapobiec nieszczęśliwemu zdarzeniu. Żółta Naklejka ratuje ludzkie zdrowie i życie!

Od czerwca 2018 r., kiedy uruchomiono projekt, do końca 2019 z naklejek skorzystano już prawie 4800 razy dzwoniąc pod nr alarmowy 112 i wykorzystując informacje na nich zawarte. W 299 przypadkach ograniczono prędkości pociągów i polecono maszyniście ostrożną jazdę, a w 191  kolejarze wstrzymali ruch pociągów, zapobiegając tragedii.

Lepiej przygotowany instruktor, to bezpieczniejszy kursant

Fundamentem kampanii „Bezpieczny przejazd…” od lat są prowadzone przez ekspertów warsztaty i szkolenia, upowszechniające dobre wzorce zachowań na terenach kolejowych. W specjalistycznych seminariach zorganizowanych na przełomie października i listopada 2019 r. wzięli udział specjaliści z dziedziny bezpieczeństwa w ruchu drogowym i kolejowym, w tym przedstawiciele lokalnych ośrodków szkolenia kierowców, Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, Straży Ochrony Kolei, Wojewódzkich Komend Policji, Wojewódzkich Komend Państwowej Straży Pożarnej oraz zespołów ratownictwa medycznego. Podczas spotkań poruszane były tematy dotyczące m.in. Prawa o Ruchu Drogowym w kontekście przejazdów kolejowo- drogowych. Szczegółowo zaprezentowano także kategorie przejazdów oraz najczęstsze wykroczenia popełniane przez kierowców, a także ciekawostki fizyczne przełożone na tematykę kolejową i motoryzacyjną oraz materiały wideo z kamer przemysłowych, ukazujące niebezpieczne zachowania kierowców. Ekspert PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., dyrektor Biura Bezpieczeństwa omawiał zasady bezpieczeństwa na przejazdach z perspektywy kolei, analizując wiele prawdziwych zdarzeń. W ubiegłym roku odbyło się aż 13 seminariów, w których wzięli udział przedstawiciele Ośrodków Szkolenia Kierowców. Umożliwiły one instruktorom czynny udział w dyskusji z fachowcami z zakresu bezpieczeństwa kolejowego oraz szansę omówienia najbardziej aktualnych zagadnień. Eksperci PLK zjeździli cały kraj, od Suwałk po Legnicę, rozmawiając z tymi, którzy mają największy wpływ na kształtowanie postaw przyszłych kierowców.

O bezpieczeństwie na przejazdach – dla dorosłych i dzieci

„Bezpieczne piątki” to akcja, która ma ograniczyć tragedie oraz utrudnienia w ruchu kolejowym. Każdego roku prowadzona jest w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych wszystkich kategorii oraz wzdłuż torów, w miejscach gdzie występują tzw. „dzikie przejścia”. Pomimo realizowanych na terenie całej Polski akcji prewencyjnych i wielokrotnych apeli kolejarzy o rozwagę, nadal znajdują się osoby, które swoim nieodpowiedzialnym zachowaniem stwarzają duże zagrożenie dla siebie oraz innych użytkowników ruchu. Celem akcji jest poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach torów z drogami oraz ograniczenie przechodzenia przez tory w miejscach niedozwolonych.

Zeszłoroczna inicjatywa rozpoczęła się 21 czerwca i trwała do końca sierpnia. Podczas 11 wakacyjnych piątków kolejarze rozdawali specjalnie przygotowane materiały ze wskazówkami i wzorami prawidłowych zachowań na terenach kolejowych oraz rozmawiali z kierowcami i pieszymi o bezpieczeństwie. Zaangażowani w inicjatywę funkcjonariusze policji oraz Straży Ochrony Kolei obserwowali i reagowali na niebezpieczne zachowania na przejazdach kolejowo-drogowych i tzw. „dzikich przejściach”. W 2019 r. w ramach „Bezpiecznego piątku” przeprowadzono blisko 600 akcji informacyjno-prewencyjnych, rozdano około 50 tys. materiałów informacyjnych, udzielono ponad 400 pouczeń dla niewłaściwie zachowujących się osób, wystawiono 114 mandatów i przeprowadzono prawie 900 kontroli trzeźwości. Jest to niezwykle ważna inicjatywa, która ma za zadanie przypomnieć każdemu uczestnikowi ruchu, że jego obowiązkiem jest postępowanie zgodne z przepisami i zdrowym rozsądkiem. To ono  gwarantuje bezpieczeństwo zarówno na przejazdach kolejowo-drogowych, jak i terenach kolejowych.

Październikowa edukacja najmłodszych

Wśród ważnych działań podejmowanych w ramach kampanii „Bezpieczny Przejazd” należy wyróżnić także akcję skierowaną do najmłodszej części społeczeństwa – „Październik miesiącem edukacji”. Ten miesiąc co roku jest czasem, kiedy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. starają się dotrzeć z przekazem kampanii „Bezpieczny przejazd…” do jak największej liczby dzieci poprzez organizację prelekcji edukacyjnych w szkołach i przedszkolach. W 2019 r. PLK przeprowadziła ponad 700 prelekcji, w których wzięło udział ok. 27 000 dzieci. Podczas spotkań edukacyjnych najmłodsi uczyli się podstawowych zasad przekraczania przejazdów kolejowo-drogowych, poznawali znaki, a także nabywali wiedzę, czego nie wolno robić na terenie kolejowym. Koordynatorzy urozmaicali spotkania filmami edukacyjnymi, grami, zabawami i konkursami tak, aby jak najlepiej dopasować materiały do danej grupy wiekowej. W trakcie zajęć dzieci otrzymały zeszyty edukacyjne, kolorowanki, odblaski i inne atrakcyjne gadżety. W 2019 roku koordynatorzy, w ramach prelekcji, informowali uczniów także o żółtych naklejkach umieszczonych na przejazdach i tym, jak należy z nich korzystać.

„Bezpieczny przejazd” obsypany nagrodami

Kampania społeczna Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” została w 2019 roku trzy razy nagrodzona w kluczowych konkursach branżowych. W trakcie uroczystej gali „Złote Spinacze”, organizowanej przez Związek Firm Public Relations, wręczono prestiżowe nagrody za najbardziej kreatywne i efektywne działania komunikacyjne zrealizowane w 2019 roku. Oceniający zgłoszenia eksperci z dziedziny komunikacji za wyróżniający się projekt w kategorii Motoryzacja i Transport uznali kampanię zbudowaną wokół symulacji zderzenia lokomotywy z samochodem osobowym. Spektakularne wydarzenie, będące ważnym elementem kolejnej odsłony organizowanej przez PLK od 2005 roku kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, odbyło się w czerwcu ubiegłego roku w Warszawie. Na żywo śledziło je blisko 200 gości z mediów, branży transportowej i służb ratunkowych. Specjaliści PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., zajmujący się bezpieczeństwem w ruchu kolejowym, pokazali możliwe sposoby zachowania w przypadku utknięcia samochodu na przejeździe kolejowo-drogowym. Skorzystanie z Żółtej Naklejki PLK pozwoliło kierowcy wstrzymać ruch pociągów, zaś wyłamanie rogatki dało możliwość uniknięcia potencjalnie tragicznego wypadku w ostatniej chwili. W ostatnim przypadku, kiedy kierowca nie skorzystał z Żółtej Naklejki ani nie wyłamał rogatki, nastąpiło efektowne zderzenie połączone z pokazową akcją ratunkową wszystkich służb. Na szczęście tym razem z wraku wyciągnięto jedynie manekiny.

Symulacja zderzenia była znakomitą okazją do zapoznania opinii publicznej z wdrożoną na 14 tysiącach przejazdów kolejowo-drogowych w całej Polsce Żółtą Naklejką PLK. Pomysłodawcy projektu nazwali symulację zderzenia lokomotywy z samochodem „pierwszym wypadkiem, który uratował ludzkie życie”. Skala organizacyjnej trudności przedsięwzięcia, niezwykle wysoka frekwencja oraz silny społeczny wydźwięk sprawiły, że jurorzy docenili projekt zrealizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z agencją PR Partner of Promotion, nagradzając go Brązowym Spinaczem.

Ponadto PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zostały uhonorowane dwiema cenionymi w branży kolejowej nagrodami za realizację projektu stworzonego w ramach kampanii #ŻółtaNaklejkaPLK, będącego integralną częścią kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”. Za wdrożenie projektu naklejki ratującej życie na przejazdach kolejowo-drogowych przedstawiciele PLK odebrali statuetki w kategoriach „rozwiązanie systemowe” oraz „nagroda publiczności”.

Podsumowując, kampania społeczna „Bezpieczny przejazd…” pełni istotną rolę w edukacji zarówno dzieci jak i dorosłych. To niezwykle ważna i potrzebna inicjatywa. Do wypadków na terenach kolejowych dochodzi w 99% z winy kierowców i należą one do tych szczególnie tragicznych w skutkach. Błąd popełniony na terenie kolejowym może być ostatnim, jaki popełni się w życiu. Kierowcy i piesi wciąż nie są tego wystarczająco świadomi. Nadal potrzebne są szeroko zakrojone działania edukacyjne oraz zmiana mentalności wszystkich uczestników ruchu drogowego.

„Bezpieczny Przejazd” w liczbach (2019):

  • 1 477 prelekcji edukacyjnych na temat bezpieczeństwa kolejowego
  • 56 599 wyedukowanych dzieci
  • 1 316 akcji ulotkowych i prewencyjnych na przejazdach/przejściach (w tym 595 w ramach projektu „Bezpieczny piątek”) – wystawiono 575 mandatów, wręczono 922 upomnienia, przeprowadzono 2168 kontroli trzeźwości, 8 kierowców okazało się być nietrzeźwymi
  • 89 000 uczestników ruchu zetknęło się z naszymi akcjami ulotkowymi i prewencyjnymi
  • 261 zgłoszonych usterek przy pomocy formularza „Zgłoś usterkę”
  • 13 szkoleń warsztatowych dla przedstawicieli Ośrodków Szkolenia Kierowców
  • 2 symulacje zderzenia z briefingami prasowymi
  • 95 imprez plenerowych
  • ok. 2 000 000 odbiorców grafiki „Co zrobić, gdy utkniemy na przejeździe z zamkniętymi rogatkami?”
  • ok. 11 000 udostępnień na Facebook infografiki dot. bezpieczeństwa na przejeździe
  • ok. 10 000 000 odsłon spotu kampanijnego na YouTube
  • 2 aplikacje mobilne: „Bezpieczny przejazd” oraz „Bezpieczny przejazd VR”
  • Zrealizowano 2 kampanie spotowe w największych, ogólnopolskich stacjach telewizyjnych
  • Zrealizowano 2 kampanie spotowe w multipleksach kinowych oraz kinach studyjnych i lokalnych. Spot kampanii obejrzało łącznie ponad 5 mln widzów
  • Opublikowano łącznie 50 artykułów prasowych w dziennikach i tygodnikach o zasięgu ogólnopolskim oraz regionalnym
  • Wyeksponowano 200 nośników typu billboard
  • Wyemitowano reklamę na nośnikach typu Led Billboard w liczbie 300 sztuk oraz na ekranach LCD/LED w liczbie 1 000 szt. w całej Polsce.
  • Łącznie w 2019 roku przeprowadzono 3 000 działań w ramach kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”