SONDA 3: Czy wiesz do czego służy #ŻółtaNaklejkaPLK?

Kolejarze sprawdzili wiedzę kierowców i pieszych o bezpieczeństwie na przejazdach kolejowo-drogowych.

Ikona ankiety i mikrofonu z podpisem sonda

To już trzecia i ostatnia sonda uliczna, która powstała przy współpracy z RMF FM. W pierwszej z sond ankietowani zostali zapytani o to, jak informują bliskich na temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. W drugiej respondenci opowiadali m.in. o niebezpiecznych sytuacjach, które zaobserwowali na przejazdach kolejowo-drogowych. Trzecia sonda dotyczy Żółtej Naklejki PLK.

#ŻółtaNaklejkaPLK znajduje się na każdym przejeździe kolejowo-drogowym, zarządzanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Na naklejce umieszczony jest numer identyfikacyjny przejazdu oraz dane kontaktowe, pod które należy zwrócić się w przypadku wystąpienia niebezpiecznej sytuacji. Taki przypadek to na przykład utknięcie samochodu pomiędzy rogatkami, czy jego nagła awaria na przejeździe kolejowo-drogowym. W 2021 roku, dzięki zgłoszeniom z wykorzystaniem Żółtej Naklejki PLK, ruch pociągów został ograniczony lub całkowicie wstrzymany 618 razy, co pozwoliło uniknąć wielu groźnych zdarzeń. A czy przepytane przez nas osoby wiedzą, do czego służy #ŻółtaNaklejkaPLK?

„Bezpieczny Przejazd” to kampania społeczna realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od 2005 roku. Jej głównym zadaniem jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat zagrożeń na przejazdach i terenach kolejowych. Zmiana postaw uczestników ruchu drogowego w tym zakresie jest bardzo potrzebna, gdyż wciąż jest notowana duża liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych i tzw. „dzikich przejściach”, w wyniku których ginie corocznie około 200 osób. Za każdą z tych tragicznych historii stoją podobne przyczyny – najczęściej są to pośpiech, ignorowanie przepisów, brawura i brak rozsądku. Kampanią społeczną „Bezpieczny Przejazd” PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. chcą zwrócić uwagę na niebezpieczne nawyki i zmieniać je na odpowiednie postawy, które pozwolą na minimalizację tragicznych wypadków na przejazdach i obszarach kolejowych.