Ziąb mądrości – jak zachowywać się na przejazdach kolejowo-drogowych zimą?
Podróż samochodem w okresie zimowym może być nadzwyczaj stresująca. Nie bez powodu – gołoledź, śnieżne zawieje, jezdnie pełne błota pośniegowego – wszystkie te czynniki znacznie utrudniają prowadzenie pojazdu oraz ogólną orientację w terenie. Jeżeli jednak zachowamy odpowiednią ostrożność i będziemy postępować zgodnie z etosem mądrego kierowcy, z pewnością uda nam się bezpiecznie dotrzeć do celu.
Zacznij od opon
Na sam początek podstawa – właściwe ogumienie pojazdu. W zimę, jak i w każdym innym okresie jest ono istotną kwestią znacznie zwiększającą bezpieczeństwo na drodze. Zadbaj o to, aby opony zimowe założyć odpowiednio wcześnie, najlepiej jeszcze przed pierwszym opadem śniegu, gdy średnia temperatura będzie oscylować około 7 stopni Celsjusza. Już w takich warunkach osiągają one odpowiednie właściwości. Droga hamowania na zaśnieżonej drodze może być nawet dwa razy dłuższa, jeżeli będziesz ją pokonywał na oponach letnich 1. Jest to ogromny dystans – w przypadku konieczności nagłego hamowania każdy metr ma znaczenie.
Należy przy tym pamiętać, że choć opony zimowe znacznie polepszają przyczepność i ogólne właściwości jezdne, nie czynią one cudów! Brawura i niedostosowanie prędkości do panujących warunków odpowiadają za znakomitą większość wypadków na drogach zimą. Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania oraz utrzymuj zwiększoną odległość między pojazdami przed i za tobą. Na śliskiej nawierzchni ruszaj z drugiego biegu i utrzymuj samochód na niższych obrotach, aby zmniejszyć ryzyko utraty przyczepności kół. Zbliżając się do przejazdu kolejowo-drogowego zacznij zwalniać odpowiednio wcześnie, najlepiej hamując silnikiem. Jeżeli wykonasz manewr zbyt gwałtownie, koła się zablokują i możesz stracić panowanie nad pojazdem.
Oczy dookoła głowy
W tym okresie szczególnie powinno się pamiętać o czujnym obserwowaniu przestrzeni dookoła oraz trosce o siebie i innych uczestników ruchu. Zanim wsiądziemy do auta, pamiętajmy aby dokładnie je odśnieżyć, również w miejscach, które pozornie nie mają wpływu na jazdę (dach, maska). Sypiący się śnieg może chwilowo „oślepić” innych kierowców, przez co np. mogą nie zauważyć opadających rogatek.
Podczas intensywnych opadów śniegu, widoczność może spaść nawet 200 metrów2 lub mniej. Przy tak ograniczonych warunkach, każdy manewr powinien być poprzedzony podwójnym sprawdzeniem, czy można go bezpiecznie wykonać. Dotyczy to także przejazdów kolejowo-drogowych! Nigdy ślepo nie ufaj podniesionym rogatkom ani swojemu doświadczeniu. „Przecież tam nigdy żaden pociąg nie przejeżdża!” – to zdanie traci jakikolwiek sens w przypadku zderzenia się z pędzącą kilkusettonową maszyną.
W okowach rogatek – co wtedy?
Jeżeli mimo zachowania wszelkich środków ostrożności, nasz samochód, np. w wyniku poślizgu, utknie między zamkniętymi zaporami – przede wszystkim nie panikuj. Nie obawiaj się wyłamania rogatek – są one tak skonstruowane, aby bez szkody dla mechanizmu dało się je łatwo wypchnąć. Bywają jednak sytuacje, kiedy samochód odmawia nam posłuszeństwa, gdyż np. utknął w zaspie i koła „mielą” w miejscu. Wówczas nie ryzykuj! Wraz z pasażerami opuśćcie pojazd, po czym udajcie się w bezpieczne miejsce, uprzednio powiadamiając odpowiednie służby. A jak to zrobić najefektywniej?
W razie jakiegokolwiek incydentu czy nieprawidłowości w funkcjonowaniu przejazdu kolejowo-drogowego, pamiętaj o Żółtej Naklejce PLK. Jest ona dodatkowym oznakowaniem każdego przejazdu, umożliwiającym przyspieszenie interwencji w kryzysowych sytuacjach na torach. Znajduje się ona na napędach rogatek lub wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja. Umieszczony na niej unikalny numer wraz z telefonami do odpowiednich służb pozwala szybko zlokalizować przejazd i przekierować sprawę do najbliższej jednostki ratunkowej.
Zbliżający się okres apatycznych, mroźnych nocy nie wszystkich napawa należytym optymizmem. Niezależnie jednak od nastrojów i osobistego stosunku do tej zimnej pory roku, powinniśmy zawsze pamiętać o trosce wobec siebie i innych. Zwłaszcza podczas podróży, skrupulatnie stosujmy się do powyższych zaleceń, aby żadna wyprawa ani żaden przejazd nie były dla nas problemem.
1 Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, pzpo.org.pl/aktualnosci/nawet-w-%C5%9Brodku-zimy-35-kierowc%C3%B3w-je%C5%BAdzi-na-oponach-letnich.html (dostęp 6.12.2021).
2 Śnieżyca, [w:] Słownik tematyczny terminów, wyrażeń i zwrotów stosowanych w prognozach meteorologicznych, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, Warszawa 2010.