#ŻółtaNaklejkaPLK, czyli liczymy sekundy ratujące życie
273 wypadki, 326 rannych i 21 zabitych – tak można podsumować ubiegłoroczną czerwcówkę na polskich drogach1. Do wypadków i kolizji dochodzi również na przejazdach kolejowo-drogowych – średnio co 55 godzin. Przyczyną zdarzeń tego typu często są brawura, niedostateczna koncentracja, mylna ocena sytuacji czy lekceważenie lub nieznajomość zasad ruchu drogowego.
„Bez wyjścia” na przejeździe kolejowo-drogowym – co zrobić, kiedy utkniemy między rogatkami?
W czasie, który mija od zapalenia się sygnalizacji świetlnej na przejeździe kolejowo-drogowym do opuszczenia rogatek i zamknięcia przejazdu, pociąg jadący z prędkością 160 km/h przebywa drogę około 1 km. Jeżeli wydaje się nam, że zdążymy przejechać pod zamykającymi się rogatkami albo po tym, kiedy włączyła się sygnalizacja świetlna, to możemy utknąć na torach i narazić się na niebezpieczeństwo ze strony pędzącego kolosa. Zamykające się rogatki czy migające czerwone światło to znak, że bezwzględnie nie wolno przekraczać przejazdu.
Jeśli jednak popełniliśmy błąd i w wyniku brawury lub nieprzestrzegania przepisów zatrzymaliśmy się między rogatkami sprawnym pojazdem, który ma wciąż włączony silnik, to należy natychmiast ruszyć, najechać na rogatkę i ją wyłamać. Przejazd to strefa niebezpieczna i trzeba ją jak najszybciej opuścić. Po takim zdarzeniu kierowca powinien zadzwonić pod numer 112 i poinformować o staranowaniu rogatki, żeby służby techniczne mogły ją zabezpieczyć.
Możliwy jest też inny scenariusz – unieruchomienie samochodu między rogatkami np. w wyniku usterki pojazdu. Wtedy rola Żółtej Naklejki PLK jest nieoceniona – zwiększa szanse na zatrzymanie rozpędzonego pociągu i uniknięcie możliwych skutków zderzenia: dramatów osobistych, utrudnień w ruchu kolejowym i drogowym oraz poniesienia ogromnych kosztów. Od 2018 roku każdy przejazd w Polsce zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest dodatkowo oznakowany. Od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek znajdują się Żółte Naklejki posiadające trzy istotne informacje: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego składający się z 9 cyfr, numer alarmowy 112 i numer awaryjny.
Co zrobić w sytuacji zagrożenia? Jeśli nie mamy możliwości zjechania z przejazdu, to jak najszybciej powinniśmy opuścić samochód i strefę niebezpieczną. Kolejny krok to skorzystanie z Żółtej Naklejki i telefon pod numer alarmowy: zgłoszenie zagrożenia i podanie indywidualnego numeru identyfikacyjnego przejazdu kolejowo-drogowego. Taka informacja pozwoli na precyzyjną identyfikację lokalizacji przejazdu i znacznie ułatwi służbom kolejne działania. Po tym operator numeru 112 skontaktuje się z ekspozyturą PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., która wyda polecenie wstrzymania ruchu lub ograniczenia prędkości pociągów. Tym sposobem – przy odpowiednio szybkiej reakcji – można uniknąć tragedii w trudnej sytuacji na torach. Tylko od początku 2021 r. w 53 przypadkach dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc, a w 165 sytuacjach ograniczono prędkość jazdy pociągów, żeby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i korzystających z przejazdów.
Bezpieczeństwo na wyciągnięcie ręki
Aplikacja „Bezpieczny przejazd” to narzędzie, dzięki któremu użytkownik w prosty i intuicyjny sposób zapozna się z zasadami bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych oraz pozna tajniki Żółtej Naklejki. Również przez aplikację w sytuacji kryzysowej związanej z niebezpieczeństwem na torach kierowca będzie miał możliwość błyskawicznego i wygodnego powiadomienia odpowiednich służb o sytuacji. Wyjeżdżając na tegoroczny weekend czerwcowy, zabierzmy ze sobą nie tylko walizkę podróżną, ale i pigułkę wiedzy, żeby zapewnić bezpieczeństwo sobie i swoim najbliższym – bo bezpieczny wyjazd, to udany wyjazd!
1 Dane na podstawie statystyk policyjnych: https://www.policja.pl/pol/form/1,Informacja-dzienna.html?page=23 (dostęp: 1.06.2021).