#ŻółtaNaklejkaPLK uhonorowana dwiema prestiżowymi nagrodami w konkursie „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”.
12 grudnia w Auli Fizyki Politechniki Warszawskie odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród w IV edycji konkursu „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”. Projekt oznakowania przejazdów kolejowo-drogowych naklejkami z indywidualnym numerem przejazdu oraz numerem telefonu alarmowego 112, wdrożony przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., został wysoko oceniony przez jury konkursu i otrzymał nagrodę w kategorii: rozwiązanie systemowe. Popularna #ŻółtaNaklejkaPLK zdobyła także nagrodę publiczności.
Czym jest Żółta Naklejka?
Kolejarze nadali każdemu przejazdowi unikatowy numer, który pozwala na ustalenie lokalizacji na linii kolejowej. Dzięki niemu podczas interwencji operator numeru 112 szybko zlokalizuje przejazd na sieci kolejowej i w terenie. Specjalnie stworzonym łączem powiadamia też służby PLK. W kilka minut wstrzymany będzie ruch pociągów i zminimalizowana możliwość zdarzenia.
Indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, a także numer alarmowy 112 oraz numery „awaryjne” do informowania o usterkach na przejazdach znajdują się na żółtej naklejce. Te przyklejono na wewnętrznej stronie krzyży Św. Andrzeja. A na przejazdach z rogatkami (kat. A i B) naklejki są na napędach rogatkowych (słupkach, do których przymocowane jest ramię rogatki). PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oznakowały w ten sposób 14 tys. przejazdów kolejowo-drogowych w całym kraju. Wszystko w ramach kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”.
Żółta Naklejka ratuje życie
Od czerwca 2018 roku, kiedy uruchomiono projekt, z naklejki skorzystano już 4351 razy. W 275 przypadkach zastosowano ograniczenie prędkości pociągów i polecenie ostrożnej jazdy dla maszynisty, a w 180, aby nie doszło do tragedii, kolejarze wstrzymali ruch pociągów. Jednym z takich przykładów była sytuacja z 13 grudnia 2018 roku w Wodzisławiu Śląskim, gdy kierowca miejskiego autobusu utknął na torach. Jeden z kierowców skorzystał z danych zawartych na żółtej naklejce PLK i o zdarzeniu poinformował nr 112 oraz kolejarzy. Dyżurny ruchu natychmiast wstrzymał ruch pociągów między Wodzisławiem Śląskim a Czyżowicami. W konsekwencji nie doszło do zdarzenia, a pociąg relacji Katowice – Bohumin zatrzymał się w bezpiecznej odległości od autobusu.
Ambasadorzy bezpieczeństwa i głos rozsądku
„Posłuchaj głosu rozsądku, nie ryzykuj przekraczając tory kolejowe!” – tak w nowej odsłonie kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd…” apelują kobiety – Ambasadorki Bezpieczeństwa. W codziennych sytuacjach, pośpiech, nieuwaga, brawura zbyt często skłaniają do nierozważnych zachowań. Te błędy są przyczyną 99% wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Jeśli odezwie się głos rozsądku, jeśli będzie słyszalny, dziesiątki osób mogą ocalić zdrowie i życie.
W poprzednich odsłonach kampanii „Bezpieczny przejazd…” o rozwagę apelowali mężczyźni. Teraz kobiety: mamy, żony, siostry, córki są Ambasadorkami Bezpieczeństwa. Ich apel „kochanie, zwolnij przed przejazdem” albo „synku, nie baw się na torach”, to „głos rozsądku”, chroniący przed błędem, którego skutków nie da się odwrócić.
Ambasadorki Bezpieczeństwa występują w materiałach edukacyjnych kampanii dla różnych grup wiekowych. Uczą zasad bezpieczeństwa na terenach kolejowych. W spotach telewizyjnych i radiowych apele Ambasadorek przypominają o zachowaniu przepisów, rozważnym postępowaniu na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych.
Wirtualny przejazd dla realnego bezpieczeństwa
W ramach kampanii społecznej zostały uruchomione również dwie nowe, specjalne aplikacje mobilne. Za pomocą jednej można m.in. zgłosić usterki na przejazdach kolejowo-drogowych. Druga, „Bezpieczny przejazd VR”, dedykowana jest szczególnie młodszym odbiorcom i pozwala uczyć się na wirtualnym przejeździe.
Nowa stron internetowa kampanii www.bezpieczny-przejazd.pl dostarczy wiedzę na temat bezpieczeństwa na przejazdach i terenach kolejowych wszystkim Ambasadorom Bezpieczeństwa. Multimedia mogą wykorzystać kierowcy, piesi, nauczyciele, dziennikarze, instruktorzy nauki jazdy, młodzież i dzieci.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od 2005 roku prowadzą kampanię społeczną „Bezpieczny przejazd”, której zadaniem jest podnoszenie świadomości Polaków w zakresie bezpieczeństwa na terenach kolejowych, a tym samym zmniejszenie liczby ofiar tragicznych wypadków. To tysiące apeli o bezpieczeństwo, edukacja, nauka, szkolenia, seminaria, analiza wypadków samochodów z pociągiem. Adresatami tych działań są kierowcy, instruktorzy nauki jazdy i piesi - osoby w różnym wieku: dzieci, młodzież i dorośli.