Ku przestrodze: Krężce - niebezpieczne zachowania na przejeździe

Publikujemy nagranie ku przestrodze z niebezpiecznego zdarzenia z 28 listopada 2021 r., do którego doszło na przejeździe kolejowo-drogowym w miejscowości Krężce w województwie łódzkim.

Ujęcie nocne, przejazd kolejowy na nim 3 osoby dające znaki światłem nadjeżdżającemu pociągowi.

Kierowca jechał zbyt szybko, nie zachował szczególnej ostrożności podczas zbliżania się do przejazdu i wypadł z drogi, tarasując oba tory szlaku Skierniewice - Płyćwia (linia kolejowa nr 1 Warszawa - Katowice). Ryzykowne zachowanie spowodowało realne zagrożenie dla pasażerów nadjeżdżającego pociągu. Osoby postronne, świadkowie tej sytuacji, skorzystały z Żółtej Naklejki PLK, znajdującej się na słupku rogatki i szybko wezwały pomoc. Dyspozytorzy PLK, po otrzymaniu sygnału o zagrożeniu, wstrzymali ruch na linii kolejowej na około godzinę, do czasu usunięcia przez strażaków pojazdu blokującego tory.

Przypominamy, że #ŻółtaNaklejkaPLK ma trzy ważne numery: indywidualny numer przejazdu, który precyzyjnie określa jego położenie; numer alarmowy 112, który należy wybrać, gdy zagrożone jest życie oraz numer do służb technicznych PLK, na który można zgłaszać sytuacje nie zagrażające bezpośrednio życiu.

Pośpiech, brawura, ignorancja przepisów to najczęstsze przyczyny wypadków na skrzyżowaniach torów i dróg. 99 % wypadków na przejazdach powodują nieodpowiedzialni kierowcy. 
Najczęściej popełnianymi błędami są: 

  • omijanie slalomem zamkniętych zapór 
  • ignorowanie znaku stop 
  • wjeżdżanie pod opadające rogatki 
  • zbyt szybka jazda. 

To zagrożenie dla życia kierowcy, jego pasażerów oraz pasażerów i obsługi pociągów. 
Inne błędy to wjeżdżanie na tory, jeśli nie ma możliwości zjazdu z przejazdu, a także jazda „na pamięć” – przeświadczenie, że „o tej porze nic nie jeździ”. Trzeba pamiętać, że czerwone światło absolutnie zakazuje wjazdu na skrzyżowanie! Zbliżając się do przejazdu należy ograniczyć prędkość i zachować szczególną ostrożność – upewnić się, że nie zbliża się pociąg.